piątek, 5 grudnia 2025 07:41
Reklama
Lublin stawia na cyfrowe kompetencje

Ponad 4,8 tys. uczniów z Lublina wzięło udział w IT Fitness Test. Imponujący debiut miasta

Aż 4862 uczniów z Lublina przystąpiło do ogólnopolskiego IT Fitness Test, sprawdzianu kompetencji cyfrowych młodzieży. To jeden z najlepszych wyników w kraju, podkreślający rosnące znaczenie nowoczesnej edukacji w mieście.
  • Źródło: rzecznik prasowy UM Lublin
Ponad 4,8 tys. uczniów z Lublina wzięło udział w IT Fitness Test. Imponujący debiut miasta

Źródło: archiwum UM Lublin

Lublin podsumował swój pierwszy udział w IT Fitness Test – największym w Polsce sprawdzianie wiedzy i umiejętności cyfrowych uczniów. Projekt realizowany jest we współpracy branży technologicznej, ministerstw i samorządów, a jego celem jest podniesienie jakości kształcenia technologicznego w szkołach. Podczas finału z udziałem przedstawicieli miasta podziękowano społeczności szkolnej za zaangażowanie: w tegorocznej edycji udział wzięło aż 4862 uczniów, co plasuje Lublin w krajowej czołówce.

Znakomity wynik Lublina w IT Fitness Test i ogromne zainteresowanie uczniów bardzo nas cieszy, zwłaszcza, że w projekcie wzięliśmy udział po raz pierwszy. To wyraźny sygnał, że młodzi ludzie chcą rozwijać kompetencje cyfrowe, a nasze szkoły i nauczyciele potrafią ich do tego skutecznie zachęcić. Gratuluję wszystkim, którzy wzięli udział w teście i dziękuję za zaangażowanie – to dla nas motywacja, by dalej inwestować w nowoczesną edukację, cyberbezpieczeństwo i umiejętności przyszłości – mówi Mariusz Banach, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Oświaty i Wychowania.

IT Fitness Test weryfikuje praktyczne kompetencje cyfrowe młodzieży: od tworzenia dokumentów i wyszukiwania informacji, przez obsługę aplikacji, aż po reagowanie na cyberzagrożenia. Lublin dołączył do projektu w październiku dzięki współpracy ze Związkiem Cyfrowa Polska. W edycji 2025 uczestniczyło ponad 30 miejskich szkół.

Lubelscy uczniowie uzyskali średnio 54% poprawnych odpowiedzi, co odpowiada wynikowi ogólnopolskiemu. Organizatorzy podkreślają jednak, że przy tak wysokiej frekwencji utrzymanie średniego krajowego poziomu to duże osiągnięcie – zwykle większy udział oznacza większe zróżnicowanie umiejętności, a więc niższe wyniki.

Cyberbezpieczeństwo na piątkę, wyzwania w mediach społecznościowych
Uczniowie z Lublina najlepiej radzili sobie z zadaniami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa – zdobyli ponad 60% poprawnych odpowiedzi. Najtrudniejsze okazały się zagadnienia związane z narzędziami biurowymi i mediami społecznościowymi, gdzie wyniki wahały się między 40 a 50%.

To bardzo cenne dane, które pomagają nam planować dalsze działania edukacyjne. Widzimy, że uczniowie coraz lepiej znają rozumieją zasady bezpiecznego korzystania z technologii, natomiast obszary związane z produktywnością i współpracą cyfrową wymagają jeszcze wsparcia. Dzięki takim informacjom, we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, możemy reagować konkretnie, tam, gdzie potrzeby są największe – wskazuje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Podsumowanie i nagrody
Uczniowie i nauczyciele biorący udział w teście otrzymali imienne certyfikaty potwierdzające zdobyte kompetencje cyfrowe. Najlepsi z nich zostali wyróżnieni nagrodami w postaci nowoczesnego sprzętu elektronicznego. Podczas regionalnego finału wyróżnienia wręczyli Mariusz Banach oraz Dominik Dobek, Dyrektor Programowy Związku Cyfrowa Polska.

Najaktywniejsze szkoły w Lublinie to Szkoła Podstawowa nr 51 im. Jana Pawła II, która z udziałem 650 uczniów okazała się najaktywniejszą podstawówką w kraju (średni wynik 45%), oraz V Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie – 578 uczestników, najwyższa frekwencja wśród lubelskich liceów i drugie miejsce w Polsce (średni wynik 56%). Za zaangażowanie Lublin otrzymał statuetkę Cyfrowej Polski – Miasta Przyjaznego Cyfrowej Edukacji.


Podziel się
Oceń

Komentarze