piątek, 5 grudnia 2025 10:07
Reklama
Dwupasmówka między zamkiem a dawnym dworcem PKS to zdaniem młodych architektów największa bariera w tej części miasta. Jak ją zlikwidować?

Tunel czy kładka? Studenci z Europy proponują odważną rewitalizację starego dworca PKS w Lublinie

Studenci architektury z Hiszpanii, Włoch i Rumunii zaprezentowali śmiałe pomysły na ożywienie przestrzeni przy al. Tysiąclecia w Lublinie. Wśród propozycji znalazły się mosty piesze, tunel drogowy i odsłonięcie rzeki Czechówki.
  • Źródło: Politechnika Lubelska
Tunel czy kładka? Studenci z Europy proponują odważną rewitalizację starego dworca PKS w Lublinie

Autor: Tomasz Maślona

Źródło: Politechnika Lubelska

Czy dwupasmówka oddzielająca wzgórze zamkowe od terenu dawnego dworca PKS przy al. Tysiąclecia powinna zniknąć pod ziemią, ustępując miejsca tunelowi? A może wystarczy kładka, by połączyć te dwie przestrzenie? Na te pytania próbowali odpowiedzieć studenci architektury z Hiszpanii, Włoch i Rumunii podczas pięciodniowych warsztatów w Lublinie.

Przyjechali w ramach BIP Erasmus+ „Rewitalizacja terenu dawnego dworca PKS w Lublinie z naciskiem na zrównoważony rozwój urbanistyczny i nowe funkcje użytkowe”.

Zderzenie historii z nowoczesnością

– Jednogłośnie ocenili, że przestrzeń starego dworca powinna zostać jak najszybciej zrewitalizowana, bo ma ogromny potencjał – mówi mgr inż. arch. Małgorzata Kozak z Katedry Architektury Współczesnej Politechniki Lubelskiej. – Obecnie widok z zamku to obraz zdegradowanej, słabo zaprojektowanej przestrzeni. Kontrast z urokliwym Starym Miastem jest uderzający.

Pod okiem wykładowców z University of Malaga, University of Granada, Mediterranea University of Reggio Calabria oraz "Gh. Asachi" Technical University of Iasi, studenci pracowali nad wizją miejsca, które łączy zrównoważony rozwój, potrzeby mieszkańców i nowe funkcje miejskie.

Dworzec – zachować czy zburzyć?

Najwięcej dyskusji wywołał sam budynek dawnego dworca.
– Część zespołów opowiadała się za jego wyburzeniem, ale wszystkich urzekł charakterystyczny dach – przyznaje Kozak. – Dlatego pojawiły się koncepcje, by zachować bryłę jako symbol przestrzeni, nadając jej nowe funkcje.

Mosty, tunel i rzeka Czechówka

W efekcie powstały cztery odważne projekty. Każdy z nich przewiduje fizyczne połączenie dworca z historyczną częścią miasta.

  • Trzy grupy zaproponowały mosty piesze, które uniosą ruch pieszy nad dwupasmówką.
  • Jedna grupa postawiła na podziemny tunel dla samochodów, uwalniając teren dla pieszych i zieleni.
  • Pojawiła się też koncepcja odsłonięcia rzeki Czechówki, która mogłaby stać się naturalną atrakcją i osią kompozycyjną nowego parku miejskiego.

Erasmus+ BIP – nauka w praktyce

– To intensywne, tygodniowe pobyty w uczelniach partnerskich połączone z komponentem wirtualnym – tłumaczy dr Celina Handzel, kierownik Biura Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Lubelskiej. – Tematyka warsztatów nie musi ściśle wiązać się z programem studiów. Zawsze jednak daje szansę na zdobycie doświadczenia międzynarodowego, kreatywną pracę zespołową i kontakt z niestandardowymi metodami projektowania.

Odważne pomysły młodych architektów nie tylko inspirują, ale także pokazują, jak europejskie myślenie o zrównoważonym mieście może pomóc Lublinowi wykorzystać potencjał terenów po dawnym dworcu PKS.

 

 


Podziel się
Oceń

Komentarze