W Janowie Lubelskim rozpoczęła się jubileuszowa, dziesiąta edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport 2025”. W dniach 10–12 września 2025 r. w Hotelu Duo Spa naukowcy, eksperci i przedstawiciele biznesu dyskutują o zintegrowanych rozwiązaniach technicznych, organizacyjnych i cyfrowych w transporcie i logistyce.
Organizatorem wydarzenia jest Akademia WSEI w Lublinie, która od początku patronuje tej prestiżowej konferencji. Jej historia sięga 2008 roku – wtedy odbyła się pierwsza edycja. Cztery lata wcześniej w WSEI uruchomiono kierunek Transport, którego rozwój powierzono prof. dr hab. inż. Andrzejowi Niewczasowi.
– „Byłem odpowiedzialny za utworzenie tego kierunku i szybko zrodził się pomysł zorganizowania serii konferencji, aby rozwijać działalność naukowo-badawczą w ścisłej współpracy z innymi ośrodkami akademickimi. Taka była geneza konferencji. Już wtedy nawiązaliśmy kontakt z Instytutem Transportu Samochodowego oraz z Politechniką Lubelską. Cechą charakterystyczną, wyróżniającą nasze konferencje od samego początku, było mocne powiązanie z problemami praktycznymi i z przedsiębiorcami z regionu” – wspomina prof. dr hab. inż. Andrzej Niewczas.
Tegoroczna edycja ma szczególny wymiar, ponieważ odbywa się w roku jubileuszu 25-lecia Akademii WSEI, drugiej uczelni w Lublinie pod względem liczby studentów.
Prof. dr hab. inż. Marek Opielak, Rektor Akademii WSEI, podkreślił:
– „Konferencja Transport 2025 to dla Akademii WSEI wydarzenie szczególne. Organizujemy ją od samego początku i z dumą obserwujemy, jak w ciągu dziesięciu lat przekształciła się z inicjatywy regionalnej w forum o międzynarodowym znaczeniu. To pokazuje, że Lublin i cała Lubelszczyzna mogą być miejscem, gdzie rodzą się rozwiązania wyznaczające kierunki rozwoju transportu i logistyki w Polsce i w Europie.
Warto podkreślić, że tegoroczna edycja konferencji odbywa się w roku szczególnym – jubileuszu 25-lecia Akademii WSEI. To piękna okazja, aby podsumować nasze dotychczasowe osiągnięcia i jednocześnie wskazać kierunki rozwoju na kolejne dekady. Akademia jest dziś jedną z największych uczelni niepublicznych w kraju i drugą pod względem liczby studentów w Lublinie, co świadczy o zaufaniu, jakim darzą nas młodzi ludzie.
Naszą misją jako uczelni jest nie tylko kształcenie specjalistów, ale także budowanie mostów między nauką a praktyką gospodarczą. Dlatego tak ważne jest, że podczas tej konferencji obok naukowców goszczą także przedsiębiorcy i praktycy rynku. To dzięki tej synergii powstają innowacje, które mają szansę zostać wdrożone i realnie zmieniać rzeczywistość transportową.
Jestem przekonany, że jubileuszowa edycja Transport 2025 nie tylko podsumowuje nasze dotychczasowe osiągnięcia, ale także otwiera nowy etap współpracy międzynarodowej. Chcemy, aby konferencja była miejscem, w którym spotykają się wizje przyszłości, a jednocześnie rodzą się praktyczne projekty służące rozwojowi Polski i regionu.”
W programie konferencji znalazły się m.in. wystąpienia dotyczące sztucznej inteligencji w transporcie, technologii wodorowych, intralogistyki oraz wyzwań związanych z rozwojem odnawialnych źródeł energii. Obok sesji naukowych zaplanowano także blok biznesowy, w którym udział biorą reprezentanci kluczowych firm i instytucji branżowych, m.in. Sii Polska, CARGOTOR sp. z o.o., Port Lotniczy Lublin czy Capgemini.
Artur Palac, Dyrektor Regionalny Sii Polska, zaznaczył:
– „Konferencja Transport 2025 to dla nas wyjątkowa okazja, by spotkać się zarówno z naukowcami, jak i przedstawicielami biznesu i wspólnie dyskutować o przyszłości transportu i logistyki. Widzimy ogromną potrzebę integracji innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które mogą podnosić efektywność i bezpieczeństwo systemów transportowych. Takie wydarzenia wpisują się w strategię Sii – chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju regionu i wspierać transformację technologiczną polskiej i światowej gospodarki.”
Silnie wybrzmiała również perspektywa branży kolejowej i znaczenia Parku Logistycznego Małaszewicze.
Marek Słomka, Prezes Zarządu CARGOTOR Sp. z o.o., podkreślił:
– „Transport i logistyka stoją dziś przed wielkimi wyzwaniami: rosnące wymagania unijne, potrzeba redukcji emisji, a także konieczność zwiększania przepustowości infrastruktury. Konferencja Transport 2025 to przestrzeń, w której możemy wspólnie poszukiwać rozwiązań, łącząc wiedzę naukowców z praktycznym doświadczeniem spółek takich jak CARGOTOR.
Chciałbym podkreślić rolę Parku Logistycznego Małaszewicze, zlokalizowanego w województwie lubelskim, tuż przy granicy polsko-białoruskiej. To punkt na logistycznej mapie Europy, pełniący rolę bramy do Europy na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Chiny z Europą. W tym miejscu łączą się dwa systemy kolejowe – 1520 i 1435 mm – a do dyspozycji mamy kilkanaście terminali masowych i intermodalnych, które codziennie obsługują transporty towarowe.
W tym szczególnym czasie geopolitycznym musimy myśleć perspektywicznie. Logistyka musi być przygotowana na wzrost przepustowości, który nastąpi po zakończeniu działań wojennych. Rozwój tego regionu może przynieść ogromne korzyści zarówno dla budżetu państwa, jak i dla lokalnych biznesów, które staną się częścią globalnych łańcuchów dostaw. Naszą rolą jest tworzenie takich rozwiązań, które pozwolą Małaszewiczom w pełni wykorzystać swój potencjał i wzmocnić pozycję Polski jako kluczowego ogniwa europejskiego systemu transportowego.”
Konferencja potrwa do 12 września i zakończy się sesją posterową oraz dyskusją podsumowującą kierunki rozwoju transportu w najbliższej dekadzie.














Komentarze