Podczas uroczystej inauguracji roku szkolnego 2025/2026 w Zespole Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie otwarto Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie robotyki. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, władz samorządowych, Parlamentu Europejskiego i RP, a także Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i Forum Automatyki i Robotyki Polskiej – strategicznego partnera projektu.
– Otwarcie BCU to kolejny krok w umacnianiu pozycji Lublina jako miasta nowoczesnej edukacji i rozwoju kompetencji przyszłości. Robotyka dynamicznie się rozwija, dlatego inwestycja w tę dziedzinę to inwestycja w młodzież i rynek pracy – podkreślił Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Nowoczesny ośrodek powstał w wyremontowanym budynku dawnych warsztatów przy ul. Zemborzyckiej. W ramach inwestycji wartej ponad 13,5 mln zł stworzono pięć specjalistycznych pracowni:
- dwie robotyczne z robotami przemysłowymi,
- pracownię cobotyczną,
- pracownię VR,
- stanowisko robota edukacyjnego.
BCU ma pełnić funkcję innowacyjnego centrum szkoleniowego, łączącego edukację z najnowszymi technologiami oraz współpracą szkół, uczelni i pracodawców. Do końca czerwca 2026 roku z jego oferty skorzysta co najmniej 200 uczestników – uczniowie, nauczyciele i osoby dorosłe zainteresowane zdobyciem nowych kwalifikacji. Już w październiku ruszy rekrutacja na kursy obejmujące m.in. programowanie cobotów i robotów przemysłowych, obsługę autonomicznych robotów AMR, modelowanie 3D czy zarządzanie flotą robotów.

Projekt realizowany jest dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Równolegle Miasto Lublin rozwija kolejne inwestycje w szkolnictwie zawodowym: BCU w dziedzinie prac budowlanych w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji oraz modernizację warsztatów w Zespole Szkół Elektronicznych, Energetycznych i w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Łączna wartość tych działań to około 30 mln zł, co znacząco podnosi jakość praktycznej nauki zawodu i przygotowanie młodzieży do wymagań współczesnego rynku pracy.














Komentarze