piątek, 5 grudnia 2025 11:24
Reklama
Lublin wskakuje na podium – drugie miejsce w prestiżowym rankingu dla kierowców!

Lublin na podium! Drugie miejsce w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2025

  • Źródło: Oponeo
Lublin na podium! Drugie miejsce w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2025

Źródło: oponeo

 

Lublin awansuje z siódmego miejsca i zajmuje drugi stopień podium w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowanym przez Oponeo.pl i Yanosik. To już dziewiąta edycja zestawienia, w którym analizowane są dane z 19 największych miast, podzielonych na dwie grupy, powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Ocenie podlegają m.in. koszty utrzymania samochodu, a także kwestie związane z komfortem i bezpieczeństwem jazdy.

 

Lublin przoduje w niskich kosztach utrzymania auta

W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale i miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła się Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa. Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin na czwartej pozycji, Łódź i Wrocław na piątej oraz wspominany Gdańsk – na szóstej. Ostatnia lokata należy do Poznania. 

Lublin znalazł się na 2. miejscu, co oznacza znaczny awans, gdyż w roku ubiegłym znajdował się w drugiej połowie stawki. Co zadecydowało o sukcesie? Mimo wzrostu cen postoju w strefie płatnego parkowania te i tak wypadają korzystnie – to jedne z najniższych stawek w największych polskich miastach. Lublin wyróżnił się także średnimi cenami paliw i niskimi kosztami wymiany opon. Mieszkańcy słyszą też stosunkowo niskie kwoty, gdy chcą wykupić ubezpieczanie OC. Atutem Lublina jest również wysoka średnia prędkość jazdy po centrum, wynosząca 31 km/h. Do minusów można za to zaliczyć małą liczbę stacji ładowania aut elektrycznych oraz najwyższą w tabeli liczbę zgłoszonych kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców (13,4).

Śląsk dalej dominuje

Wśród miast poniżej 300 tys. mieszkańców trwa świetna passa Śląska. Już po raz trzeci z rzędu wygrywa Sosnowiec, a na podium towarzyszą mu Częstochowa i Gliwice. Do kompletu brakuje jedynie Katowic, które, choć zaliczyły awans, ostatecznie znalazły się na miejscu piątym, dając się wyprzedzić przez Radom. 

Drugą połowę tabeli otwierają Białystok i Kielce, wspólnie zajmujące pozycję szóstą. Za nimi plasują się Toruń i Gdynia, zaliczające spory spadek. Zestawienie zamyka, tak samo jak w roku ubiegłym, Rzeszów.

Zadecydowały niezależne dane

O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.

- Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.

Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.

- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.

O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.


Podziel się
Oceń

Komentarze