piątek, 5 grudnia 2025 11:43
Reklama

Nie będzie budowy drugiego toru LHS - jest odpowiedź na interpelację opozycyjnych posłów

  • Źródło: redakcja
Nie będzie budowy drugiego toru LHS - jest odpowiedź na interpelację opozycyjnych posłów

Źródło: pixabay.com

PKP LHS sp. z o.o. to jedna z ważniejszych firm dla Lubelszczyzny. W najbliższych miesiącach planowany jest start realizacji międzynarodowej umowy surowcowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Ukrainą, która przewiduje, że znacząca część dostaw surowców strategicznych będzie transportowana przez Polskę. Po zakończeniu działań wojennych na Ukrainie spodziewany jest gwałtowny rozkwit wymiany handlowej i odbudowy regionu, w której LHS odegra rolę głównej arterii logistycznej.

Poseł Michał Moskal wraz z posłem Dariuszem Stefaniukiem wystąpili z interpelacją w sprawie niezbędnej, zdaniem posłów, modernizacji LHS.  Parlamentarzyści sugerowali, że aby sprostać  wyzwaniom LHS potrzebuje nowych inwestycji, czyli budowy drugiego toru oraz elektryfikacji linii. Otrzymali odpowiedź, która według parlamentarzystów nie przynosi żadnych konkretnych zapowiedzi zmian.  Ministerstwo Infrastruktury informuje, powołując się na analizy niezależnych ekspertów : " W każdym z wariantów przedsięwzięcie miało ujemną stopę zwrotu i ujemną wartość zdyskontowanych przepływów pieniężnych, co było spowodowane potrzebą dużych nakładów inwestycyjnych i perspektywą braku wzrostu popytowego (brak generowania dodatkowych przychodów). Dodatkowo elektryfikacja, oprócz budowy sieci trakcyjnej, wymusiłaby także bardzo kosztowną wymianę całego taboru kolejowego. W konsekwencji nakłady wykraczałyby daleko poza możliwości finansowe PKP LHS sp. z o.o. W tym kontekście rekomendacje wypływające z ww. raportu były jednoznacznie negatywne. "

„To nie czas na stagnację – musimy przygotować infrastrukturę na zwiększony ruch i nowe szanse gospodarcze. Modernizacja LHS to warunek naszego udziału w odbudowie Ukrainy i wykorzystania unijno-atlantyckiego potencjału" – podkreśla poseł Moskal.

O ustosunkowanie się do sprawy poprosiliśmy samych zainteresowanych, czyli zarząd PKP LHS sp. z o.o.

- PKP LHS koncentruje się na inwestycjach, które skutecznie zwiększają przepustowość linii nr 65, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i odporności operacyjnej. W aktualnych uwarunkowaniach priorytetem jest niezawodność przewozów, szczególnie w kontekście potencjalnych zagrożeń i ciągłości działania. Analizy wskazują, że obecnie najbardziej zasadne są rozwiązania dostosowane do realnych potrzeb i możliwości, odpowiadające bieżącym potrzebom operacyjnym. - czytamy w lakonicznym, nadesłanym do redakcji mailu.
 


Podziel się
Oceń

Komentarze