Będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system do zliczania pasażerów oraz automaty do sprzedaży biletów i pomieszczą w sumie 120 pasażerów. Dzisiaj (24 czerwca) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę ze Spółką Solaris Bus & Coach na dostawę 20 przegubowych autobusów hybrydowych typu plug-in. To pierwsze tego typu pojazdy w taborze miejskiego przewoźnika, a ich zakup jest możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu.
– Lublin konsekwentnie realizuje plan odnowy taboru, czego dowodem jest podpisywana dziś umowa. Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację, dzięki czemu już spełniamy 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Autobusy hybrydowe posiadają szereg korzyści środowiskowych i ekonomicznych oraz poprawiają komfort jazdy pasażerów. To jedno z rozwiązań, które pomaga stopniowo odchodzić od pojazdów spalinowych i zapewnić niskoemisyjny tabor. Co istotne zamówienie realizujemy dzięki pozyskanemu dofinansowaniu ze środków unijnych – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
28 marca br. MPK Lublin rozstrzygnęło przetarg na zakup pojazdów. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, którą złożyła Spółka Solaris Bus & Coach, a za dostawę 20 autobusów przegubowych zaproponowała kwotę 72 mln 570 tys. zł brutto. W ramach podpisanej umowy MPK Lublin kupi także dwie ładowarki mobilne. Zakup pojazdów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach działania „Publiczny autobusowy transport zbiorowy”. Kwota dofinansowania wynosi ponad 43 mln zł.
Będą to pierwsze tego typu pojazdy w taborze lubelskiego MPK. Autobusy hybrydowe typu plug-in, posiadają silnik spalinowy oraz silnik elektryczny.
– Dajemy mieszkańcom Lublina i naszym pasażerom komfortowe pojazdy, spełniające najwyższe standardy w komunikacji miejskiej. Zamawiane autobusy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Ponadto będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB oraz rozwiązania znacznie ułatwiające przewóz roweru – wylicza Bogdan Kołciuk, Prezes Zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.
Spółka Solaris Bus & Coach na dostawę nowych autobusów będzie mieć 12 miesięcy od podpisania umowy. Autobusy zostaną dostarczone w dwóch transzach. Pierwsza „piątka” dotrze do Lublina najpóźniej do 300 dni od dnia zawarcia umowy, natomiast druga transza 15 pojazdów – do 330 dni.
– Cieszymy się, że kolejne autobusy marki Solaris zasilą tabor miejski Lublina. Mamy nadzieję, że dostarczając niskoemisyjne pojazdy, ale także oferując gotowe rozwiązania z zakresu infrastruktury ładowania, ułatwiamy miastom „zieloną transformację” i realnie wpływamy na jakość życia mieszkańców – mówi Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży Krajowej, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.
Zakupione pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone autobusy w taborze lubelskiego MPK – 12-metrowe Solarisy oraz Jelcze M121I4 z 2007 i 2008 roku.
To nie jedyne autobusy hybrydowe kupowane przez Miasto Lublin. Spółka MPK otrzymała unijne dofinansowanie na zakup kolejnych 9 przegubowych autobusów hybrydowych typu plug-in wraz z dwiema ładowarkami. Kwota dofinansowania wynosi około 24,7 mln zł. Spółka ogłosiła już przetarg na zakup 9 przegubowych autobusów. W toku jest również postępowanie na zakup 20 trolejbusów. Poza tym w trakcie realizacji jest dostawa 20 autobusów wodorowych, w wyniku podpisanej niedawno umowy ze spółką ARTHUR BUS.














Komentarze