piątek, 18 lipca 2025 06:26
Reklama

Numer identyfikacji podatkowej - co warto o nim wiedzieć?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą posługują się identyfikatorami podatkowymi - PESEL lub NIP. Często stają one przed dylematem, czy trzeba mieć oba identyfikatory podatkowe, czy też wystarczy jeden z nich. Ponadto możliwe jest założenie tzw. działalności na próbę (jest to działalność nierejestrowana). Istotne jest to, że PESEL lub NIP wykorzystywane są także do generowania mikrorachunku podatkowego! Czy każda osoba fizyczna powinna posiadać identyfikator podatkowy? Co jeszcze warto wiedzieć o numerze identyfikacji podatkowej (NIP) i numerze PESEL?
  • 25.06.2025 07:49
Numer identyfikacji podatkowej - co warto o nim wiedzieć?

Identyfikator podatkowy

Pamiętajmy o tym, że identyfikatory podatkowe NIP i PESEL nie mogą być stosowane jako zamienniki. Jednakże wybór sposoby identyfikacji nie do końca zależny jest od danej osoby- trzeba mieć na uwadze przepisy prawne, które wskazują, kto korzysta z NIP-u, a kto z PESEL-u. Na tej podstawie wiemy, że PESEL jest wykorzystywany przez podatników, którzy nie prowadzą własnej firmy i nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług (VAT). NIP z kolei dotyczy osób, które:

  • Są osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL i prowadzą własną działalność gospodarczą oraz są podatnikami podatku VAT
  • Są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • Są osobami fizycznymi, których ewidencja PESEL nie obejmuje, ale na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami
  • Są płatnikami podatków
  • Są osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, które zgodnie z odrębnymi ustawami są podatnikami

Aktualnie osoby posiadające numer PESEL nie skorzystają z numeru NIP wtedy, gdy nie ma ku temu przesłanek. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w serwisie Poradnik Przedsiębiorcy

Mikrorachunek a numer PESEL i NIP

Od 2020 roku zobowiązania podatkowe (głównie z tytułu CIT, PIT i VAT) trzeba wpłacać na mikrorachunek podatkowy. To indywidualny rachunek stosowany w rozliczeniach z urzędem skarbowym, który został stworzony automatycznie dla każdego podatnika. Numer swojego mikrorachunku sprawdzimy na stronie podatki.gov.pl w dowolnym momencie, korzystając z dostępu do Internetu. Weryfikacja jest możliwa przy użyciu numeru PESEL w przypadku osób fizycznych nie prowadzących firmy lub nie zarejestrowanych jako podatnicy VAT oraz NIP w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli podatnik prowadzi jednoosobową firmę i wynajmuje prywatnie mieszkania, mikrorachunkiem staje się ten wygenerowany na podstawie numeru identyfikacji podatkowej, przy czym nie ma znaczenia źródło przychodu, którego dotyczy podatek. 

Co jeszcze trzeba wiedzieć o numerach PESEL i NIP?

Osoby fizyczne zakładające własną firmę muszą złożyć wniosek o wpis do CEIDG, dzięki czemu dochodzi do nadania numeru identyfikacji podatkowej. Na szczęście potwierdzenie nadania NIP-u wydawane jest niezwłoczne, w terminie do 3 dni od dnia wpływu odpowiedniego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego. W innych przypadkach składamy wniosek NIP-7 w urzędzie skarbowym, natomiast osoby prawne lub jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej dokonują zgłoszenia na formularzu NIP-2. Warto wiedzieć, że potwierdzeniem nadania identyfikatora podatkowego jest ujawnienie go w CEIDG lub w KRS! NIP nadawany jest z użyciem Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników. Natomiast numer PESEL nadaje się z urzędu lub na wniosek, zgodnie z przepisami prawnymi. Rejestr PESEL odnosi się do zbioru danych dotyczących obywateli polskich mieszkających w Polsce (PESEL jest nadawany z urzędu), obywateli polskich zamieszkujących poza krajem (PESEL nadaje się na wniosek) oraz cudzoziemców mieszkających w Polsce (PESEL nadaje się z urzędu). Cudzoziemcy nie muszą martwić się obowiązkiem meldunkowym wtedy, gdy ich okres pobytu w Polsce nie przekracza 30 dni.

Zgłoszenia aktualizacyjne związane z NIP-em dokonywane są na takich samych formularzach, jak w przypadku nadawania tego numeru. Powinny one wpłynąć do właściwego urzędu skarbowego w ciągu 7 dni od dnia, w którym doszło do zmiany. 

Materiał zewnętrzny