Hydros i Hydra to innowacyjne pojazdy stworzone przez studentów Politechniki Lubelskiej, które już w dniach 10-16 czerwca wezmą udział w prestiżowych zawodach Shell Eco-marathon. Po raz pierwszy w historii Polska będzie gospodarzem tego międzynarodowego wydarzenia, podczas którego młodzi inżynierowie z całego świata zaprezentują swoje ultraenergooszczędne konstrukcje. Rywalizacja odbędzie się na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim, niedaleko Katowic, a na starcie staną aż 134 zespoły reprezentujące różne kraje.
Shell Eco-marathon to międzynarodowe wydarzenie skierowane do młodych inżynierów i inżynierek, którzy mierzą się w projektowaniu i budowie innowacyjnych, energooszczędnych pojazdów. Studenckie zespoły z całego świata tworzą własne konstrukcje, które następnie testowane są na torze.
Zawody podzielone są na dwie klasy: Prototype, skupiającą się na ultralekkich i aerodynamicznych pojazdach maksymalizujących efektywność energetyczną oraz Urban Concept, obejmującą pojazdy bardziej zbliżone do miejskich samochodów osobowych. Każda z tych klas rozdzielona jest dodatkowo według typu zastosowanego źródła napędu.
Jak wyglądają ostatnie przygotowania do maratonu? – W tamtym tygodniu zmontowaliśmy docelową wersję samochodów – mówi dr hab. inż. Jacek Czarnigowski, opiekun koła naukowego zajmującego się bolidami. – W Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy lubelskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego przeprowadziliśmy ostatnie oficjalne testy. Teraz pakujemy się i w poniedziałek wyjeżdżamy.
W Shell Eco-marathon będą brać udział dwa zespołu z Politechniki Lubelskiej. Każdy będzie liczył osiem osób. W każdym jest dwóch kierowców: główny i zapasowy.
– Pod numerem zawodniczym 209 w klasie Prototype pojedzie Hydros, a z numerem 611 w Urban Concept wystartuje Hydra – wylicza Czarnigowski i dodaje: – Liczę, że Hydros uplasuje się na około czwartym miejscu. Bardzo zależy nam na poprawieniu naszego ubiegłorocznego wyniku dotyczącego spalania. Zobaczymy, na ile uda nam się ten wynik wyśrubować. Jeśli chodzi o Hydrę to będzie jej debiut. Czeka nas ciężka kontrola techniczna. Dlatego jest w nas trochę niepewności, czy na pewno spełniliśmy wszystkie wymagania, ale jesteśmy dobrej myśli. Naszym celem jest przejść kontrolę techniczną, wyjechać na tor i wtedy zobaczymy.
Komentarze