niedziela, 28 kwietnia 2024 08:47
Reklama

Zarząd Województwa Lubelskiego podsumował mijającą kadencję.

  • Źródło: rzecznik prasowy UMWL
Zarząd Województwa Lubelskiego podsumował mijającą kadencję.

Źródło: archiwum UMWL

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyła się konferencja podsumowująca kadencję Zarządu Województwa Lubelskiego 2018-2024. Poniżej prezentujemy niektóre z dokonań samorządu Województwa Lubelskiego w zakresie medycyny i inwestycji drogowych.

 

Na pierwszej sesji sejmiku nowej kadencji 21 listopada 2018 roku powołano Zarządu Województwa Lubelskiego w składzie: 

  1. Dariusz Stefaniuk – wicemarszałek
  2. Zbigniew Wojciechowski – wicemarszałek
  3. Zdzisław Szwed – członek zarządu
  4. Sebastian Trojak – członek zarządu 

Marszałkiem Województwa Lubelskiego radni wybrali Jarosława Stawiarskiego (otrzymał 20 głosów, w tym 2 od radnych opozycji).

W dniu 3 grudnia 2019 roku w miejsce Dariusza Stefaniuka, który został posłem, na wicemarszałka wybrano dotychczasowego Przewodniczącego Sejmiku Województwa Lubelskiego Michała Mulawę. Nowym Przewodniczącym Sejmiku Województwa Lubelskiego został Jerzy Szwaj.

W dniu 7 lutego 2022 roku na sesji sejmiku z funkcji Członka Zarządu Województwa Lubelskiego zrezygnował Sebastian Trojak. Jego miejsce zajął Bartłomiej Bałaban.

Najważniejszym zadaniem bieżącej kadencji Samorządu Województwa Lubelskiego były niewątpliwie negocjacje z Komisją Europejską (KE) dotyczące treści programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (FEL), które zakończyły się 24 listopada 2022 r. pozytywną decyzją KE. Umożliwiło to uruchomienie naborów wniosków o dofinansowanie i podpisanie pierwszych umów. Unijne wsparcie zapisane w programie FEL osiągnęło rekordową wysokość ponad 2,43 mld euro. 

Alokacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO) wyniosła 9,8 mld zł, z czego 72% stanowią środki EFRR, a 28% – środki EFS. Pod względem kontraktacji, czyli wartości wkładu UE w podpisanych umowach o dofinansowanie, z 6. miejsca (zajmowanego w 2018) wskoczyliśmy na 2. pozycję. 

W styczniu 2024 r. oddano do użytku Dworzec Lublin – kluczową dla regionu inwestycję spośród projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Przekazanie dworca pasażerom symbolicznie zamknęło realizację RPO. W tym programie Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego miał do dyspozycji 10 mld zł. 

Programy współfinansowane przez Fundusze Europejskie mają na celu poprawę sytuacji społecznej oraz ekonomicznej regionów i ich mieszkańców, jednak niekiedy pojawiają się nieprzewidywalne problemy. Takim wyzwaniem była pandemia COVID-19. W ramach RPO na ten cel przeznaczono 360,44 mln zł. Z ponad 75 mln zł skorzystały jednostki ochrony zdrowia, a blisko 285 mln zł w różnych formach trafiło do przedsiębiorców.

Kolejny kryzys wiązał się z konsekwencjami zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Istotne były działania długofalowe służące zapewnieniu uchodźcom tymczasowego miejsca pobytu i ich integracji. W ramach RPO WL na lata 2014-2020 na ten cel przeznaczono prawie 12,8 mln zł. Dzięki nim uchodźcy znaleźli miejsca ochrony czasowej i mieli szansę nauczyć się języka polskiego. 

W ostatnich latach sektor ochrony zdrowia zmagał się z wieloma wyzwaniami.

Podczas epidemii COVID-19 Województwo Lubelskie czynnie angażowało się w organizację pomocy dla podmiotów leczniczych. Ze środków finansowych, pochodzących z budżetu województwa oraz z UE (ponad 133 mln zł), zakupiono aparaturę medyczną, środki ochrony osobistej oraz środki dezynfekcyjne. 

Na podstawie porozumienia partnerskiego 6 placówek medycznych podległych Samorządowi Województwa Lubelskiego zrealizowało jeden wspólny projekt obejmujący prace remontowo-budowlane oraz zakup wyposażenia i sprzętu medycznego. Wartość projektu wyniosła ponad 209,1 mln zł.

W latach 2018-2023 Urząd Marszałkowski Województwa finansował strategiczne projekty inwestycyjne:

Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli, rozbudowa i doposażenie, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego SP ZOZ w Lublinie, m.in. zakup robota chirurgicznego da Vinci, budowa Regionalnego Centrum Pulmonologii czy modernizacja oraz zakup wyposażenia i aparatury medycznej dla Klinicznego Oddziału Toksykologiczno-Kardiologicznego, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Białej Podlaskiej, gdzie zmodernizowano m.in. budynek bialskiej Onkologii

W Szpitalu Neuropsychiatryczny im. Prof. Mieczysława Kaczyńskiego SPZOZ w Lublinie dostosowano m.in. Oddział Psychiatryczny dla dzieci i młodzieży oraz zakupiono niezbędne wyposażenie i nowoczesny sprzęt medyczny za ok. 8,1 mln zł;, a w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy Centrum Profilaktyczno-Lecznicze w Lublinie zrealizowano rozbudowę infrastruktury i doposażenie bloku C  oraz budynku wraz z modernizacją infrastruktury i zakupem wyposażenia.

 

INWESTYCJE, ROZBUDOWY, MODERNIZACJE

 

Infrastruktura drogowa

Od listopada 2018 r. wyremontowano i zmodernizowano ponad 163 km dróg, ok. 70 km chodników oraz 3 mosty na kwotę ponad 1 mld zł, m.in.:

  • Rozbudowa DW 815 na odcinku Parczew-Lubartów o dł. prawie 35 km i wartości 243 mln zł. 
  • Rozbudowa DW 835 na odcinku Piotrków-Wysokie o dł. blisko 16 km i wartości 103 mln zł. 
  • Rozbudowa DW 837 na odcinku Nielisz-Sitaniec o dł. 16 km i wartości 153,5 mln zł.
  • Rozbudowa DW Chodel-Kraśnik (obwodnica Chodla) o dł. niemal 2 km i wartości 11,5 mln zł.
  • Przebudowa mostu przez rz. Wisłę w m. Puławy w ciągu DW 874, wartość zadania: 23 mln zł.
  • Budowa mostu przez rz. Wieprz w m. Trawniki oraz przebudowa DW 838 o dł. ponad 3 km, wartość 41 mln zł.
  • Rozbudowa DW 833 Chodel-Kraśnik – przełożenie drogi w m. Kraśnik o dł. ponad 8 km i wartości ponad 69 mln zł.
  • Rozbudowa DW 835 na odcinku Biłgoraj-gr. województwa o dł. 25 km i wartości 176,6 mln zł.

Na zadania remontowe przeznaczono 137,6 mln zł (218 km nakładek): 

  • 2019: 27 km (9,4 mln zł) 
  • 2020: 46 (11,9 mln zł) 
  • 2021: 50 km (26,4 mln zł) 
  • 2022: 55 km (43,9 mln zł) 
  • 2023: 40 km (46 mln zł) 

W ramach rządowego programu Kolej+ zostanie wybudowanych, zmodernizowanych i zelektryfikowanych 316 km linii kolejowych:

  • Rewitalizacja połączenia Chełm–Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa (51 km).
  • Budowa linii kolejowej Szastarka–Janów Lubelski–Biłgoraj z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik (65 km).
  • Utworzenie połączenia kolejowego Lublin–Łęczna/LW Bogdanka (25 km).
  • Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków–Lublin (107 km).
  • Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec–Zawada–Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada (67 km).

 


Podziel się
Oceń

Komentarze