Marketplace’y stają się coraz ważniejszym elementem procesu zakupowego. Według raportu przygotowanego przez Minds&Roses, już 45% kupujących online zaczyna poszukiwanie produktów właśnie od platform handlowych – to wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem.
Na kolejnych miejscach w rankingu punktów startowych znalazły się wyszukiwarki internetowe (19%), strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%).
Badanie potwierdza również utrzymujący się trend tzw. compressed commerce – czyli skracania ścieżki zakupowej. 44% badanych finalizuje zakupy tego samego dnia, a 18% podejmuje decyzję niemal natychmiast po rozpoczęciu poszukiwań.
– Konsumenci coraz częściej oczekują kompleksowych informacji o produktach w jednym miejscu. Dla 79% z nich to kluczowy czynnik wpływający na decyzję zakupową – podkreśla Marta Skalmowska z Minds&Roses.
Sztuczna inteligencja w procesie zakupowym
W raporcie zwrócono także uwagę na rosnącą rolę narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Choć z AI korzysta obecnie 13% konsumentów, technologia ta najczęściej wspiera proces wyszukiwania informacji o produktach (86%), porównywania cen (56%) czy szukania inspiracji zakupowych (48%).
Transakcje wspierane przez AI są w większości finalizowane na dużych marketplace’ach (83%), ale także w multibranżowych sklepach online (48%) i sieciach handlowych (45%).
O badaniu:
Raport „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online” został przygotowany przez Minds&Roses w kwietniu 2025 r. metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 2000 osób, które w ostatnich trzech miesiącach dokonywały zakupów online.













Komentarze