piątek, 5 grudnia 2025 10:04
Reklama
Innowacje z Lublina

Światłowody w kompozytach – inteligentne materiały z Lublina podniosą bezpieczeństwo w motorsporcie

Lubelscy naukowcy i przedsiębiorcy opracowują materiały kompozytowe, które same wykrywają uszkodzenia. Dzięki światłowodom wbudowanym w strukturę komponentów możliwa jest stała kontrola ich stanu, co zwiększy bezpieczeństwo kierowców wyścigowych i zmniejszy koszty napraw.
  • Źródło: Politechnika Lubelska
Światłowody w kompozytach – inteligentne materiały z Lublina podniosą bezpieczeństwo w motorsporcie

Źródło: Politechnika Lubelska

W Lublinie powstaje nowatorska technologia, która może zrewolucjonizować świat sportów motorowych i lotnictwa. Zespół naukowców z Politechniki Lubelskiej, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie i Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, we współpracy z firmami Waveflow System i Racing Dream, testuje inteligentne kompozyty wyposażone w światłowody. Celem jest stworzenie materiałów, które samodzielnie diagnozują swoje uszkodzenia, minimalizując ryzyko awarii i zwiększając bezpieczeństwo.

Pierwszym elementem badań jest spoiler samochodu wyścigowego. W tunelu aerodynamicznym Politechniki Lubelskiej specjaliści symulują przepływ powietrza odpowiadający jeździe z prędkością 120 km/h. Do powierzchni spoilera przytwierdzono światłowody, które w czasie rzeczywistym rejestrują najmniejsze odkształcenia, a wyniki są zestawiane z komputerowymi symulacjami. Kolejnym etapem mają być testy w warunkach toru wyścigowego, gdzie światłowody będą śledzić odkształcenia materiałów podczas jazdy.

Chcemy sprawdzić, jak struktura kompozytowa reaguje na naprężenia i drgania pojawiające się nie tylko w trakcie wyścigu, ale również podczas codziennego użytkowania – wyjaśnia Paweł Maciąg z Racing Dream. – Kompozyty muszą być lekkie, a jednocześnie odporne na ekstremalne obciążenia, by gwarantować kierowcom bezpieczeństwo i wytrzymałość elementów pojazdu.

Jak tłumaczy dr inż. Jakub Rzeczkowski z Politechniki Lubelskiej, wbudowane między warstwy materiału światłowody są na tyle czułe, że wykrywają nawet mikropęknięcia i delaminacje w momencie ich powstawania. Dotąd kontrola stanu takich elementów wymagała ręcznej pracy i specjalistycznego sprzętu, takiego jak defektoskopy.

Nowa technologia może znaleźć zastosowanie nie tylko w sportach motorowych, ale również w lotnictwie, gdzie bezpieczeństwo jest kluczowe, a koszty napraw bardzo wysokie. Wczesne wykrywanie defektów umożliwi szybką reakcję, zmniejszając ryzyko wypadków i ograniczając wydatki związane z wymianą drogich komponentów.


Podziel się
Oceń

Komentarze