Jak odżywić mózg?

  • 27.07.2020, 12:00
  • Grupa Tipmedia
Jak odżywić mózg?
Mózg jest jednym z najważniejszych narządów ludzkiego ciała. Steruje procesami w organizmie, jest swoistym centrum dowodzenia, które zarządza wszystkimi życiowymi funkcjami, począwszy od akcji serca i oddychania, snu, poprzez zdolność poruszania się, aż po percepcję i pamięć. Dzięki prawidłowej diecie można pomóc mu w tych ważnych zadaniach i sprawić, że przez długie lata działać będzie bez zarzutu. Czym zatem odżywiać mózg?

Zdrowy tłuszcz

Do najbardziej dobroczynnych składników należą niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Musimy wiedzieć, że szczególnie liczne nagromadzenie tych kwasów znajduje się właśnie w korze mózgowej. Dokładniej rzecz ujmując, chodzi o kwas dokozaheksaenowy (DHA) z grupy kwasów omega-3. Jego wysoka podaż nie tylko poprawi koncentrację i pamięć, ale korzystnie wpłynie na cały system nerwowy. Organizm nie jest w stanie sam wyprodukować DHA, dlatego ważne jest dostarczenie go z zewnątrz. Gdzie go znaleźć? Przede wszystkim w tłustych rybach morskich. W szczególności polecane są: łosoś, śledź, makrela, tuńczyk i dorsz. Ryby słodkowodne mają go nieco mniej, ale w diecie bogatej w omega-3 dobrze wspomogą nas dania choćby z pstrąga tęczowego, karpia, szczupaka i sandacza. Również weganie mogą bez problemu znaleźć odpowiednie dla siebie produkty z zastrzykiem cennego kwasu. Mają je: olej lniany i siemię lniane, orzechy włoskie oraz wytwarzany z nich olej, orzechy brazylijskie, pistacje, soja i olej sojowy, olej rzepakowy. 

Nie bójmy się tłuszczu rybnego, nie jest zagrożeniem dla naszej wagi. Na diecie redukcyjnej zazwyczaj chodzi o usunięcie z jadłospisu tzw. tłuszczów trans, szkodliwych dla zdrowia oraz nadmiaru tłuszczów nasyconych, które organizm potrafi produkować sam, a które powiększają oponki na brzuchu. Zdrowy tłuszcz rybi, ze względu na swoje specyficzne właściwości, jest świetnym rozwiązaniem przy redukowaniu z diety nadmiaru złego tłuszczu, a jednocześnie zapewnia utrzymanie zdrowia. Choć dla kogoś, kto stawia pierwsze kroki w świecie diet tłuszcz jawi się jako zło, wcale złem nie jest, a kluczem jest dobór odpowiedniej jego jakości. Ze zrozumiałych względów, dla dietetycznego nowicjusza może stanowić to spore wyzwanie. Catering dietetyczny w Lublinie stanowi świetną alternatywę, kiedy zamiast gotować samodzielnie, wolimy zdać się na profesjonalistów. Skoro mowa o tłuszczach, pamiętajmy, że rozpuszczają się w nich witaminy A, D, E oraz K, które również należy uwzględnić w diecie przyjaznej dla mózgu.

 

Życiodajna woda

Jest jedna zasada, która sprawdza się zawsze i jest wspólna dla niemalże wszystkich diet. Nawadniaj ciało! Odpowiednia ilość spożywanej wody, czyli przynajmniej 2 litry dziennie, pomoże w szybszym gubieniu zbędnych kilogramów. Jeśli organizmowi brakuje wody, ze strony mózgu pojawiają się spowolnienia w myśleniu i dekoncentracja, często też silne bóle głowy, przypominające migrenę. Nawadnianie pozytywnie wpłynie zatem nie tylko na utrzymanie prawidłowej wagi, ale też na pracę umysłową. Szczególnie cenne są minerały zawarte w wodzie, na przykład żelazo, cynk, wapń, magnez, potas i fosfor. Choć nie da się ukryć, że najwięcej wysokoprzyswajalnych minerałów znajdziemy w pożywieniu, to coraz więcej producentów oferuje wody wysokozmineralizowane, czyli o mineralizacji powyżej 1500mg/l. Jeśli nie chcemy kupować wód butelkowanych, możemy wykorzystać nawet tę, płynącą z domowych kranów, jednak wówczas warto zainwestować w uzdatnianie wody, dzięki czemu pozbędziemy się z niej potencjalnie szkodliwych składników. Coraz częściej popularne są różnego rodzaju filtry, np. z systemem odwróconej osmozy, które zamontowane chociażby w kuchni, gwarantują właściwie nielimitowany dostęp do wody zdatnej do picia.

 

Ćwiczenia są ważne!

Przy każdej diecie za jej sukces odpowiadają również ćwiczenia. I tak jak aktywizujemy mięśnie, by nie zanikły i rozwijały się, tak samo aktywizować możemy mózg, by tworzył nowe połączenia nerwowe i zwiększał wydajność! W jaki sposób ćwiczyć mózg? To zależy od wieku. Najmłodsze dzieci rozwijają go, jeśli czytamy z nimi książki, śpiewamy piosenki, mówimy wierszyki. Na starsze dziecko świetnie wpłynie zabawa manualna, np. układanie klocków, nawlekanie koralików. Jeśli mamy do czynienia z młodym uczniem, możliwości stają przed nim otworem: może wybrać spośród wielu kółek zainteresowań czy kursów, które, specjalnie przygotowane, imponują jakością, a jednocześnie są dla młodego człowieka zrozumiałe, np. robotyka dla dzieci. Takie kursy to fabryka młodych geniuszy. Dorośli natomiast ćwiczą umysł, kiedy rozwiązują skomplikowaną krzyżówkę, uczą się nowych języków, czy nawet grają w gry planszowe!

 

Dobrze zbilansowana dieta jest podstawą, aby każdy narząd w ciele pracował bez zarzutu. Nie inaczej jest z mózgiem, o który możemy dodatkowo zadbać, serwując w codziennym menu to, co lubi najbardziej, a więc tzw. zdrowe tłuszcze, białko, węglowodany złożone, witaminy oraz minerały. Nie można zapominać o nawodnieniu. Nieodzownym elementem dbania o umysł jest jego ćwiczenie, które należy dostosować do wieku. Warto dbać o nasz najważniejszy organ, aby długo pozostał niezawodny!

 

Grupa Tipmedia
--- Artykuł sponsorowany ---
Podziel się: