piątek, 26 kwietnia 2024 02:29

Higiena w restauracji - 5 żelaznych zasad

Smak, zapach przyrządzanych dań, estetyka sali - to te punkty, na które goście restauracji zwracają uwagę w najwyższym stopniu. Niemniej, na całość wrażeń wpływa jeszcze trzeci czynnik, czyli higiena. Pełni niebagatelną rolę i wpływa na to, jak bardzo apetycznie będzie kojarzyć się gościom wizyta w restauracji. O czym zatem muszą pamiętać restauratorzy? Poznajmy 5 zasad higieny!
  • 22.06.2020 15:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Higiena w restauracji - 5 żelaznych zasad

1. Zapewnienie łazienki

Niewyobrażalnym błędem jest brak dostępu do miejsca, w którym Goście mogą umyć ręce przed zjedzeniem posiłku. Higiena rąk jest każdorazowo nieodzownym elementem spożywania pokarmu. Restauracja jest przestrzenią, w której goszczą dziennie dziesiątki osób. Każda z nich otwiera przecież drzwi, dotyka oparcia krzesła, karty dań. Naturalną sprawą jest zatem chęć zachowania podstawowej higieny bezpośrednio przed rozpoczęciem jedzenia. Oprócz zapewnienia możliwości odświeżenia się przed posiłkiem, równie ważne jest utrzymanie w czystości samych toalet. Dostępność papierów toaletowych, mydła, ręczników papierowych to elementy, bez których żadna restauracja nie będzie miała wysokiej renomy. Czystość łazienkowej armatury też nie jest bez znaczenia. Restauratorzy, którzy mogą pochwalić się serwowaniem potraw wysokiej jakości, ale spychający kwestię zaplecza sanitarnego na dalszy plan, z pewnością będą prędzej czy później wypunktowani przez gości. Warto zatem utrzymywać restauracyjne łazienki w czystości zarówno dla zdrowia klientów, jak i w ramach dbania o dobre imię. Jest wiele sposobów na to, aby łazienki były higienicznie czyste. W utrzymaniu higieny świetnie się sprawdzą mopy Numatic, z funkcją mycia i dezynfekcji w jednym.

2. Czysta kuchnia

Choć wydaje się to oczywiste, wielu początkujących managerów restauracji popełnia ten sam błąd. Dbając o czystość zaplecza kuchennego, poprzestaje na sprawdzeniu i ewentualnym poleceniu usunięcia widocznych oznak zabrudzenia. Pilnowane jest zlikwidowanie zabrudzeń ze stołów, blatów, pieców, zmycie plam na podłodze. Zapomina się jednak o tym by odsunąć urządzenia i wyczyścić to, co zdołało w ciągu dnia znaleźć się pomiędzy lub pod nimi: resztki produktów spożywczych, osad. Należy postawić przy tym na systematyczność. Nieregularne sprzątanie spowoduje tylko narastanie brudu, który z biegiem czasu będzie coraz trudniejszy do usunięcia.

3. Świeżość produktów 

Równie ważna co czysta kuchnia jest prawidłowa polityka przechowywania żywności, zarówno pod względem czasu, jak i temperatury oraz miejsca. Szczególnie zadbać trzeba o mięso, ryby i owoce morza oraz nabiał. Ponadto, surowce powinny być oddzielone od gotowych wyrobów! Równie ważne jest opracowanie systemu desek do krojenia. Nie wolno oczywiście, co każdy szef kuchni wie, kroić na jednej desce różnego rodzaju pożywienia, jak: surowe mięso, owoce morza, warzywa i owoce, pieczywo, mięso gotowane i wędliny. Kuchnia musi dysponować specjalnie przeznaczonymi deskami do obróbki każdego z tych produktów. Reguluje tę kwestie nawet ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia1, przedstawiająca zbiór norm postępowania w ramach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP. Ustawa ta, w celu zapewnienia jak najwyższej świeżości serwowanych dań, dopuszcza też poddanie środków spożywczych napromieniowaniu jonizującemu. Jonizowanie nie zastępuje wymagań zdrowotnych czy warunków sanitarnych i higienicznych w produkcji i obrocie żywnością. Ma na celu jedynie zminimalizowanie ryzyka chorób spowodowanych spożyciem żywności, w której ewentualnie mogłyby znaleźć się drobnoustroje chorobotwórcze. Jonizowanie przedłuża też trwałość produktów.

4. Schludna obsługa

W myśl powiedzenia: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, kelnerzy i cała obsługa restauracji powinni pamiętać o tym, że to, jak się prezentują, jest ich wizytówką. Kelner czy kelnerka to osoby, które reprezentują restaurację, pośredniczą między gościem a kucharzem. Całość ich wizerunku powinna sprawiać takie wrażenie, aby gość był przekonany, że danie zostało przyrządzone w sterylnych warunkach, a transport z kuchni do restauracyjnego stolika nie naruszył po drodze podstawowych zasad higieny. Czyste ubranie to podstawa. Nie mniej ważne są szczegóły: czyste, przycięte paznokcie, ład we włosach, wypoczęty wygląd, w przypadku osób malujących się  - nieagresywny makijaż. 

5. Okresowa dezynfekcja

Oprócz standardowej, codziennej dbałości o zaplecze kuchenne, warto raz na jakiś czas przeprowadzić całościową dezynfekcję urządzeń chłodniczych, podłóg i ścian, również tych w części przeznaczonej dla gości. Co jakiś czas restauracja musi się liczyć z kontrolą sanitarną, dlatego warto podejść do takich dezynfekcji poważnie. Managerzy restauracji mogą poprosić o pomoc specjalistyczne firmy sprzątające, lub spróbować przeprowadzić proces samodzielnie. W takiej sytuacji niezwykle przydatne są maszyny czyszczące Numatic. Takie urządzenia nie tylko dokładnie czyszczą, ale też ich użytkowanie jest bardzo komfortowe. W zależności od warunków technicznych w restauracji, mogą pracować czerpiąc energię z gniazdka za pomocą kabla lub z ładowanego akumulatora.

Jeśli prowadzisz restaurację i weźmiesz pod lupę powyższe punkty, z pewnością łatwiej uzyskasz wysokie notowania pod względem dobrych warunków sanitarnych w miejscu swojego biznesu. Poskutkuje to nie tylko brakiem problemów prawnych, ale i wdzięcznością klientów, którzy z chęcią zasiądą przy stolikach i ze smakiem zjedzą ulubione potrawy, ciesząc się wyśmienitym aromatem dań, ale też… własnym zdrowiem!

1) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20061711225

--- Artykuł sponsorowany ---