piątek, 19 kwietnia 2024 09:39
Reklama

Ekozbiórka zużytych baterii w Lublinie

  • Źródło: rzecznik prasowy Miasta Lublin
Ekozbiórka zużytych baterii w Lublinie

Autor: archiwum UM Lublin

W najbliższy piątek (9 września) Miasto Lublin po raz kolejny organizuje akcję „Ekozbiórka zużytych baterii"Okazją do przeprowadzenia zbiórki jest przypadający tego dnia Dzień Recyklingu Baterii. Mieszkańcy Lublina w zamian za zużyte baterie otrzymają drobne upominki i gadżety. Ponadto osoby, które przyniosą większe ilości tych odpadów otrzymają dodatkowo nowe baterie.

 

– Miasto ponownie organizuje specjalną zbiórkę zużytych baterii. Ubiegłoroczna akcja pokazała, że mieszkańcy chętnie włączają się w tego typu wydarzenia. Wyczerpane akumulatory przenośne i baterie mogą być niebezpieczne dla zdrowia i środowiska, jednakże zebrane selektywnie można bez problemu przetworzyć, a surowce, z których są wykonane, odzyskać i wykorzystać ponownie. Dzień Recyklingu Baterii to dobra okazja, by przypomnieć mieszkańcom, jak bardzo ważna jest segregacja odpadów oraz ich właściwe zagospodarowanie – mówi Katarzyna Madoń-Kremeś, Zastępca Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin.

 

Akcja „Ekozbiórka zużytych baterii" odbędzie się w piątek (9 września) w godz. 10.00-13.00 przed siedzibą Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin (ul. Zana 38). Odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz upominki zapewni Polska Korporacja Recyklingu we współpracy z GP Batteries.

 

Przypominamy, że Miasto Lublin  stale prowadzi selektywną zbiórkę odpadów, w tym: zużytych baterii, akumulatorów przenośnych, przeterminowanych leków, a także odpadów niebezpiecznych i chemikaliów, sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz opon. Odpady te nie mogą być umieszczane w pojemnikach na frakcję zmieszaną.

 

Pojemniki na zużyte baterie znajdują się w 133 miejscach na terenie Lublina. Baterie i zużyte akumulatory przenośne można również oddać w stałych oraz mobilnych punktach przy okazji zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także wrzucić do kontenerów na odpady niebezpieczne lub na małe elektroodpady. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny przyjmowany jest w stałym punkcie przy ul. Metalurgicznej 13F (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-20.00), a także w mobilnych punktach uruchamianych w każdą ostatnią sobotę miesiąca w 6 lokalizacjach na terenie Lublina (w godzinach 9.00-14.00). Drobne sprzęty mieszkańcy mogą także wrzucić do pojemników na małe elektroodpady, które znajdują się w 9 punktach w mieście. Pojemniki przeznaczone na przeterminowane leki ustawione są w 94 lubelskich aptekach. Można do nich wrzucać lekarstwa w oryginalnych opakowaniach szklanych, metalowych, z kartonu, z tworzywa sztucznego, pastylki i drażetki luzem, zastrzyki w ampułkach, aerozole. W przypadku tabletek należy oddawać same blistry z niewykorzystanymi lekami, bez opakowań zbiorczych. Odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki należy wyrzucać do pojemnika znajdującego się na terenie PSZOK przy ul. Metalurgicznej 13K. Odpady niebezpieczne i chemikalia, do których zaliczają się opakowania po przepracowanych olejach, opakowania po rozpuszczalnikach, opakowania po farbach wodnych i olejnych, opakowania po środkach ochrony roślin, zużyte świetlówki, należy wyrzucać do pojemników na odpady niebezpieczne. Do pojemników tych można wrzucać także przeterminowane leki i zużyte baterie, a znaleźć je można w 11 lokalizacjach na terenie Lublina.

 

 

Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów (PSZOK), znajdujący się przy ul. Metalurgicznej 13K, jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Mieszkańcy mogą samodzielnie dostarczyć do PSZOK określone rodzaje odpadów:

  • zużyte opony – pochodzące z pojazdów użytkowanych w gospodarstwie domowym tj. z samochodów osobowych, motocykli, motorowerów, rowerów, wózków rowerowych i inwalidzkich, czterokołowców oraz przyczep do tych pojazdów w ilości do 8 sztuk rocznie od gospodarstwa domowego;

  • odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z przebudowy, demontażu lub remontów budynków mieszkalnych – gruz ceglany, betonowy, potłuczone materiały ceramiczne, drewno, usunięte fragmenty tynku z wyłączeniem odpadów zawierających substancje niebezpieczne (np. opakowania po farbach, lakierach, asfalt, smoła itp.), papy, eternitu i azbestu – ilość limitowana 2 tony (Mg) /rok/gospodarstwo domowe;

  • meble i inne odpady wielkogabarytowe – wytworzone w gospodarstwie domowym, tj. łóżka, materace, meble, wózki dziecięce, deski, choinki, okna, drzwi, ceramika sanitarna (wanny, muszle klozetowe, umywalki), grube gałęzie, itp. z wyłączeniem zużytego sprzętu.

W ramach Gminnego Systemu Odbioru Odpadów Komunalnych Miasto organizuje odbieranie i zbieranie wyłącznie odpadów komunalnych, które zostały wytworzone w nieruchomościach zamieszkałych przez właścicieli nieruchomości lub ich mieszkańców. Jeżeli odpady (np. remontowo-budowlane, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny lub zużyte opony) powstały w wyniku działalności wyspecjalizowanej firmy lub podmiotu gospodarczego, np. w trakcie remontu, w takiej sytuacji to podmiot gospodarczy ma obowiązek takie odpady zagospodarować w ramach indywidualnej umowy na odbiór odpadów.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze