czwartek, 28 marca 2024 12:39
Reklama

Hydros” na 3 miejscu w zawodach Shell Eco-Marathon

  • Źródło: rzecznik prasowy PL
Hydros” na 3 miejscu w zawodach Shell Eco-Marathon

Autor: archiwum PL

 

 

Lekki, ekologiczny, napędzany ogniwem wodorowym. Mowa o „Hydrosie”, bolidzie zaprojektowanym i zbudowanym przez studentów Politechniki Lubelskiej z zespołu Hydrogreen Pollub. W tegoroczny Przeglądzie Technicznym pojazdów w ramach Shell Eco-Marathon, który odbył się w wirtualnym środowisku, „Hydros” zajął 3 miejsce w kategorii prototypowych pojazdów z Europy i Afryki. Nagrodę w wysokości 500 $ zespół wykorzysta na dalszy rozwój bolidu.

Naszym zadaniem było nagrać film pokazujący w kreatywny sposób zgodność naszego pojazdu z wybranymi przepisami technicznymi. Spełniliśmy wszystkie wymogi bezpieczeństwa zarówno dotyczące kierowcy, jak i układu wodorowego. Oprócz tego, wykonaliśmy dokładną dokumentację wszystkich schematów układu elektrycznego
i hamulcowego – mówi Paweł Stadnicki, członek zespołu Hydrogreen Pollub.

Hydros” pozytywnie przeszedł wirtualną inspekcję, zajmując 3 miejsce w kategorii prototypowych pojazdów z Europy i Afryki. W tej kategorii startowało 96 drużyn, które zaprezentowały swoje pojazdy prototypowe (wodorowe, elektryczne, zasilane paliwem benzynowym, diesla, etanolem).

Zespół z Politechniki Lubelskiej wyprzedził Team H2Polito z Politechniki Turyńskiej
(1 miejsce) oraz drużyna Team Zero C z ITIS „Leonardo Da Vinci” w Parmie (12 pozycja).

Dzięki tej wygranej oraz aktywności studentów „Hydros” w rankingach Shell Eco-Marathon zajmuje 12 miejsce w Europie i Afryce (na 96 zespołów), a globalnie 37 pozycję wśród 235 zespołów z całego świata.

– „Hydros” powstał w 2016 r. na zawody we Francji. Wtedy osiągnęliśmy najmniejszą masę pojazdu wśród wszystkich uczestników. W 2018 roku w Londynie uzyskaliśmy 6 wynik ze spalaniem 355km/1m3 wodoru, co daje w przeliczeniu 930 km/1l benzyny. Rok później, nasz bolid zdobył 3 pozycję w kategorii Vehicle Design. Rok 2020 przyniósł nam 1 miejsce
w kategorii 
Vehicle Design. W tym sezonie dokonaliśmy licznych ulepszeń w pojeździe, dzięki którym udało się nam zmniejszyć zapotrzebowanie paliwa do przejechania określonego dystansu – podkreśla Mateusz Gilewski, lider zespołu Hydrogreen Pollub.

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.


Podziel się
Oceń

Komentarze