czwartek, 28 marca 2024 19:38
Reklama

Metoda Krakowska – dlaczego warto się nią zainteresować?

Metoda Krakowska to terapia neurobiologiczna dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, takimi jak zespół Aspergera, alalia, dysleksja oraz zaburzeniami genetycznymi, takimi jak zespół Downa. Metoda ta jest również bardzo wartościowa dla dzieci zdrowych.
Metoda Krakowska – dlaczego warto się nią zainteresować?

Metoda Krakowska założenia Metoda Krakowska powstała dzięki pracy i badaniom prowadzonym na dzieciach z zaburzeniami słuchu. Stopniowo terapię rozszerzono i objęto nią dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi.

Metoda Krakowska opiera się na opracowaniach naukowych dotyczących funkcjonowania naszego mózgu. Mózg ma wyjątkową cechę – jest neuroplastyczny. Co to oznacza? Nie rodzimy się z w pełni rozbudowanym i ukształtowanym systemem nerwowym. Połączenia neuronalne tworzą się w trakcie oddziaływania różnych bodźców zewnętrznych. A więc jeśli mózg dziecka nie rozwija się prawidłowo, to poprzez odpowiednie oddziaływanie i aktywność własną dziecka może on osiągnąć właściwy rozwój.

Metoda Krakowska zakłada więc, że dziecko może przejść wszystkie etapy rozwoju, jeśli jego mózg zostanie poddany odpowiedniej stymulacji. Ważnym czynnikiem gwarantującym powodzenie jest jednak aktywność dziecka to znaczy, że dziecko uczy się przez naśladowanie, a nie jedynie patrzenie.

Biorąc powyższe pod uwagę warto zaznaczyć, że taki sposób oddziaływania na dziecko ma zastosowanie także w przypadku dzieci zdrowych. W ten sposób pomagamy mu rozwijać funkcje poznawcze mózgu.

O Metodzie Krakowskiej krąży wiele mitów. Ponieważ jest to stosunkowo młoda terapia i może nie do końca zrozumiana przez społeczeństwo, narosło wokół niej mnóstwo nieprawdziwych teorii. Jedną z nich jest ta która zakłada, że Metoda Krakowska to po prostu nauka czytania dla przedszkolaków. Nic bardziej mylnego. Owszem celem Metody Krakowskiej jest zbudowanie w umyśle dziecka systemu językowego i komunikacyjnego, ale Metoda obejmuje oddziaływanie na wszystkie funkcje poznawcze dziecka ich rozwój. Dlatego mówimy, że jest to terapia holistyczna, ujmująca całościowo rozwój dziecka.

Cechy charakterystyczne Metody Krakowskiej Metoda Krakowska chyba najbardziej kojarzy się z pracą przy stoliku. Dziecko musi mieć wspólny z terapeutą, rodzicem czy logopedą, obszar uwagi, którego granice świetnie wyznacza blat stolika. Dzieci często bardzo powoli przekonują się do tego formy pracy, jednak po jakimś czasie każde dziecko chętnie siada do stolika, aby „popracować” z terapeutą.

Kolejna cecha charakterystyczna Metody Krakowskiej to praca ze słuchawkami. Co prawda zasada jest tożsama jak w przypadku metody Tomatisa, jednak przekaz i rodzaj dźwięku jest diametralnie różny. Proces przystosowania się dziecka do słuchania nagrań na słuchawkach jest bardzo trudny.

Wielu rodziców musi wykazać się ogromną determinację, aby nie poddać się, tylko cierpliwie prowadzić dziecko przez kolejne etapy. Właśnie owo zaangażowanie rodziców jest jednym z czynników decydującym o powodzeniu terapii. Metoda Krakowska zakłada bowiem, że rodzice, czy opiekunowie biorą czynny i aktywny udział w terapii. Przecież codzienne, normalne życie jest środowiskiem, które ma największy wpływ na rozwój dziecka. Nie można ograniczyć terapii tylko do spotkań u terapeuty, ponieważ w przypadku zaburzeń rozwojowych liczy się czas – trzeba jak

najefektywniej go wykorzystać, ponieważ im dziecko starsze tym zmiany zachodzą wolniej.

 

Pomoce do terapii 

 

Pomoce terapeutyczne do Metody Krakowskiej dostępne są dla szerokiego grona odbiorców. Z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez pedagogów prowadzących zajęcia z przedszkolakami, czy też rodziców, którzy chcą zapewnić dziecku wartościowe pomoce do zabawy- nauki. Wiele pomocy terapeutycznych to po prostu świetne akcesoria do zabawy, na przykład: gry memory, karty do gry, fiszki itd. Można wykorzystać chęć dziecka do zabawy i podsunąć mu pomoce, które bawią i uczą jednocześnie.

Na temat Metody Krakowskiej powstało wiele opracowań. Jeżeli ktoś jest zainteresowany szczegółowym wniknięciem w temat to polecamy książki napisane przez twórczynię Metody Krakowskiej – profesor Jagodę Cieszyńską.

Artykuł powstał przy współpracy sklepu z pomocami do terapii Metodą Krakowską juniora.pl/metoda-krakowska .


Podziel się
Oceń

Komentarze