czwartek, 28 marca 2024 16:47
Reklama

Warsztaty dla animatorów i nauczycieli

Jedno z najbardziej docenionych przez ogólnopolską krytykę teatralną przedstawienie sezonu 2018/19 powstało w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie we współpracy z lubelskimi nauczycielkami i nauczycielami. Inspiracją dla spektaklu były spotkania przeprowadzone z tą grupą zawodową przez reżyserkę Annę Smolar i dramaturga Michała Buszewicza. Podczas czterech sesji wywiadów-warsztatów uczestnicy opowiadali o poczuciu misji, o trudnościach, sukcesach i frustracjach towarzyszących wykonywaniu zawodu nauczyciela. Warsztaty pozwoliły nazwać i uchwycić sprawy, które nie mogłyby się pojawić w spektaklu bez wkładu ekspertów od nauczycielskiego życia.
Warsztaty dla animatorów i nauczycieli

Przedstawienie mapuje potencjalne kryzysy i dramaty wpisane w ten zawód. Teatr im. Juliusza Osterwy chciałby zaproponować nauczycielkom i nauczycielom narzędzia, które mogą ich twórczo zainspirować, a przede wszystkim uświadomić jak ważna jest troska o samych siebie i wzmocnić. A to dlatego, że gdy brak jest powietrza, musisz sam/a założyć maskę tlenową, dopiero później możesz wspierać innych.

 

 

 

 

 

 

 

10 stycznia (piątek)

godz. 17.00-18.40

Jak budować oparte na empatii, demokratyczne wspólnoty dzieci i dorosłych poprzez sztukę?

Wykład otwarty / spotkanie / dyskusja

Prowadzenie: Marta Michalak

Wstęp bezpłatny.

 

Celem spotkania jest omówienie możliwych strategii i metodologii pracy artystycznej, które pozwalają tworzyć pełne szacunku relacje pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą i które z powodzeniem mogą być wykorzystane przez nauczycielki i nauczycieli szkolnych, a także animatorów kultury.

Punktem wyjścia dla spotkania będzie prezentacja projektu RePrezentacje. Nowa edukacja, którego prowadząca warsztaty – Marta Michalak – była producentką i koordynatorką programową (kuratorką była Agata Siwiak), a który został zrealizowany w ramach Warszawa Biennale w latach 2018-19. Wielką inspiracja dla działań była tu myśl Janusza Korczaka, który wierzył w demokrację i prawo. Przełożyło się to na oryginalny system pedagogiczny wdrażany w prowadzonych przez niego domach dziecka, oparty na demokratycznych procedurach. W działania zaangażowani/e byli twórcy i twórczynie z różnych obszarów sztuki, którzy / które pracowali między innymi w szkole, domu dziecka, ośrodka dla uchodźców i w lokalnym domu kultury. Wśród artystów znaleźli się między innymi architekt Maciej Siuda, choreografka i performerka Kaya Kołodziejczyk oraz twórcy przedstawienia „Kowboje”: Anna Smolar, Michał Buszewicz oraz Rafał Paradowski. Ci ostatni stworzyli wraz z dziećmi przedstawienie teatralne, o którym pisali:

Zaproponowaliśmy dzieciom taką formę pracy nad spektaklem, w której pełnimy jedynie funkcję opiekunów ich własnych pomysłów. Zależało nam na maksymalnej wolności i autonomii dzieci w pracy twórczej. Chcieliśmy, żeby brali udział w każdym etapie powstawania spektaklu, angażowali się w rozmaite decyzje, negocjowali między sobą swoje pomysły i wizje. (…) Każdy etap pracy nad spektaklem miał utwierdzać dzieci w poczuciu pełnej autonomii. Wszystkie decyzje, od największych do tych najbardziej drobiazgowych, były podejmowane kolektywnie. Proces twórczy był całkowicie transparentny: dzieci tworzyły tekst, budowały swoje postacie, projektowały kostiumy, decydowały o inscenizacji, komponowały muzykę, którą później same wykonywały. Są również autorami i autorkami programu, poprzez który dzielą się z widzami opowieściami o sobie i o przedstawieniu.

 

Marta Michalak. Kulturoznawczyni i teatrolożka. Producentkai koordynatorka programu RePrezentacje. Nowa edukacja oraz szefowa produkcji i członkini działu programowego Biennale Warszawa. W latach 2011-2018 kierowniczka projektów departamentu tańca Instytutu Muzyki i Tańca. W latach 2008-2010 współpracowała programowo i organizacyjnie z Grzegorzem Niziołkiem i Agatą Siwiak przy realizacji trzech edycji Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi jako kierownik biura programowego. W latach 2006- 2008 była konsultantką programową i koordynatorką międzynarodowego Festiwalu Festiwali Teatralnych SPOTKANIA w Teatrze Dramatycznym.

 

 

11-12 stycznia (sobota, niedziela)

godz. 9.00-16.00 każdego dnia

Warsztaty WenDo dla nauczycielek i pedagożek pracujących z dziećmi i młodzieżą

(warsztaty powyżej 18 roku życia)

Prowadzenia: Lena Bielska, Magda Szewciów

Wstęp bezpłatny

 

Warsztaty są planowane jako całość, dlatego nie będzie możliwe dołączenie do grupy drugiego dnia lub tylko na kilka godzin pierwszego lub drugiego dnia.

 

WenDo jest metodą, którą uczy jak w każdej sytuacji: w miejscu publicznym, na ulicy, w pracy, w domu – przestać czuć się bezradną i bezbronną. Uczy także, jak reagować na przemoc. Wzmacnia poczucie pewności siebie i poczucie własnej wartości. Pomaga rozwiązywać konflikty, przełamać stereotypy i obawy, poczucie winy i wstyd.

Przyjdź na warsztat, jeśli chcesz nauczyć się:

• skutecznej, spójnej, asertywnej komunikacji;

• rozpoznawania i diagnozowania sytuacji przekraczania granic;

• podejmowania decyzji;

• reagowania na sytuacje przekraczania granic, dyskryminację i przemoc ze względu na płeć i inne;

• samoobrony fizycznej w sytuacjach ataku/napaści.

WenDo jest warsztatem przeznaczonym dla kobiet i dziewcząt w każdym wieku niezależnie od poziomu sprawności fizycznej. Nie wymaga szczególnych umiejętności, przygotowania sportowego czy szerokiej wiedzy.

Każda kobieta niezależnie od doświadczeń i poziomu sprawności może nauczyć się skutecznie bronić i dbać o swoje granice!

 

Lena Bielska. Certyfikowana trenerka WenDo, trenerka antydyskryminacyjna i Consent, trenerka dramy stosowanej I stopnia. Założycielka i prezeska Fundacji HerStory, gdzie zajmuje się historią i herstorią mówioną, edukacją antydyskryminacyjną i wielokulturową. Przewodniczka i edukatorka herstoryczna, autorka 3 publikacji herstorycznych. Założycielka start up'u Brzydkie Słowa (Brzydkie Słowa / Dirty Words), autorka podcastów o tematyce feministycznej. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Rozmawia, czyta i pisze po angielsku i rosyjsku.

Magda Szewciów. Certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt WenDo, trenerka antydyksryminacyjna a także moderatorka procesów Design Thinking w obszarze innowacji społecznych. Jako trenerka zajmuje się edukacją z zakresu różnorodności, równości płci, a także przeciwdziałania przemocy i przeciwdziałania dyskryminacji. Prowadzi także procesy kreatywne i wsparcie dla instytucji w zakresie innowacyjnych rozwiązań. Ukończyła m.in. Kurs Trenerski w Szkole Trenerów Organizacji Pozarządowych, Szkołę Dramy Stosowanej I Stopnia, Szkołę Gender Mainstreaming IBL PAN, Akademię Trenerów i Działaczy Antydyskryminacyjnych, Akademię Treningu WenDo.


Podziel się
Oceń

Komentarze