piątek, 29 marca 2024 06:38
Reklama

Lublin nie zwalnia tempa inwestycyjnego

Blisko 1,4 mld zł Miasto wyda na projekty inwestycyjne w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-2020. Łączna wartość dofinansowania ze środków europejskich to niemal 1 mld zł.
Lublin nie zwalnia tempa inwestycyjnego

Autor: pixabay.com

W okresie programowania przypadającym na lata 2014-2020 przeważająca większość środków przeznaczona jest na rozwój transportu publicznego (63,6%), a także inwestycje drogowe (25,2%). Pozostałe obszary, w jakich realizowane są projekty to rewitalizacja, środowisko, infrastruktura społeczna czy społeczeństwo informacyjne.

To dzięki Programowi Operacyjnemu Polska Wschodnia udało się przebudować skrzyżowanie al. Sikorskiego/ul. Ducha, połączyć ul. Bohaterów Monte Cassino do węzła Sławin czy prowadzić prace przy przedłużeniu ul. Dywizjonu 303 do ul. Wrotkowskiej. Blisko 700 mln zł pochodzi właśnie z tych środków, zdecydowana większość pozostałych projektów realizujemy natomiast z RPO Województwa Lubelskiego. Bez tych źródeł finansowania Lublin nie zmieniałby się tak dynamicznie, a my nie moglibyśmy myśleć o naszym mieście jako o metropolii. mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Środki z unijnej perspektywy finansowej pozwolą na budowę i przebudowę ponad 25 km dróg, budowę 10 mostów i wiaduktów, 38 km ścieżek rowerowych czy 15 km trakcji trolejbusowej. To także przebudowa 57 skrzyżowań, budowa i przebudowa 104 zatok autobusowych i 9 węzłów komunikacji miejskiej, a także rozbudowa systemu zarządzania ruchem o 73 skrzyżowania.

W trakcie realizacji są projekty związane z budową i przebudową DW 835 na 2 odcinkach: od granic miasta do skrzyżowania ul. Abramowickiej oraz przedłużenia ul. Dywizjonu 303 do ul. Wrotkowskiej. W 2020 roku zakończy się projekt przebudowy ul. Grygowej oraz ronda Lubelskiego Lipca ‘80. Rok później zakończy się przebudowa i rozbudowa ul. Szeligowskiego i ul. Choiny wraz z budową trakcji trolejbusowej.

Dzięki dofinansowaniu unijnemu na ulicach Lublina pojawi się 40 nowoczesnych trolejbusów z dodatkowym napędem (15 już jeździ), 32 autobusów elektrycznych i 23 spełniające normę emisji spalin Euro 6 (już jeżdżą po Lublinie). Oprócz tego Lublin wzbogaci się o system biletu elektrycznego komunikacji aglomeracyjnej, zajezdnię dla komunikacji pozamiejskiej i przebudowę kluczowych skrzyżowań. Jednym z większych wyzwań będzie budowa Dworca Metropolitalnego, który połączy komunikację PKS, PKP, regionalną i miejską w jednym miejscu. Planowana realizacja projektu przypada na lata 2019-2022.

Dzięki środkom z bieżącej perspektywy finansowej UE do 2022 roku zostanie zrewitalizowanych ok. 43 ha przestrzeni publicznej. Gotowy jest już nowo utworzony Park Zawilcowa, a także zmodernizowany pl. Litewski wraz z deptakiem. W planach jest także utworzenie na obszarze 22 ha Parku Ludowego oraz Parku Bronowickiego. Do końca okresu programowania termomodernizacji poddanych zostanie w sumie 13 obiektów (w tym 2 przedszkola, 9 szkół i 2 bursy szkolne), przebudowę przejdzie budynek ZSE im. Vetterów, przy ZZS pojawi się samochodowa stacja diagnostyczna. Środki pozwoliły na budowę nowoczesnego żłobka dla 210 dzieci, a także powstanie blisko 150 miejsc pobytu w domach pomocy społecznej zlokalizowanych w 3 lubelskich placówkach: Środowiskowym Domu Samopomocy „Kalina”, Domu Pomocy Społecznej im. Matki Teresy z Kalkuty oraz dwóch rodzinnych domów pomocy przy ul. Kalinowszczyzna.


Podziel się
Oceń

Komentarze