sobota, 20 kwietnia 2024 10:05

Co to jest rozrusznik samochodowy i za co odpowiada?

Rozrusznik to jedna z tych części, bez których nie będzie możliwe rozpoczęcie podróży samochodem. Znajomość tego elementu oraz umiejętność zdiagnozowania usterki może więc nam pomóc w uniknięciu wysokich kosztów naprawy.
  • 12.12.2018 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Co to jest rozrusznik samochodowy i za co odpowiada?

Budowa rozrusznika

Rozrusznik samochodowy to nic innego jak silnik prądu stałego, który wprawia w ruch silnik naszego auta. Dzieje się to w prosty sposób. Rozrusznik obraca wał korbowy silnika i nadaje mu taką prędkość, by mógł rozpocząć samodzielną pracę. Najczęściej stosowanym modelem w pojazdach są rozruszniki elektryczne. Z czego składa się klasyczny rozrusznik? Oprócz obudowy, posiada także bendiks, czyli mechanizm sprzęgający, cewki stojana, szczotkotrzymacz oraz elektromagnes.

Rozrusznik a akumulator

Rozrusznik pełni bardzo istotną funkcję w każdym samochodzie. Tym samym potrzebuje bardzo dużej ilości energii elektrycznej z akumulatora. Odbywa się on w krótkich okresach i wynosi średnio od dwustu do sześciuset amperów. Skąd tak duży pobór? Przede wszystkim wynik pracy, jaką rozrusznik musi wykonać, by wprawić w ruch silnik. Oprócz zapewnienia rozruchu musi on pokonać opór związany z pracą mechanizmów pomocniczych, tarcie tłoków o powierzchnię cylindrów oraz tarcie w łożyskach wału silnika. Pobór energii jest także związany z zasysaniem powietrza lub mieszanki paliwowej, a także sprężaniu czynnika roboczego w cylindrach. Prawidłowy rozruch może nastąpić w momencie, gdy silnik osiągnie od 40 do 100 obrotów na minutę. Liczby te dotyczą silników benzynowych. W przypadku silników diesla jest to od stu do dwustu obrotów na minutę.

Rozrusznik – najczęstsze usterki

Część ta, jak każda inna, ulega awarii. Nie ma jednak reguły, kiedy to następuje. W przypadku problemów z rozrusznikiem warto przeprowadzić odpowiednią diagnostykę w celu zlokalizowania usterki. Zawsze starajmy się wykluczyć awarię akumulatora i alternatora. Awaria baterii lub brak ładowania jej podczas jazdy mogą być przyczyną problemów z uruchomieniem auta. Warto też zwrócić uwagę na stacyjkę czy immobilizer.  Jeśli to nam się uda, możemy skupić się na samym rozruszniku. Co może ulec awarii? Wolniejsza praca tego elementu może być spowodowana wyrobieniem się łożysk ślizgowych. Brak rozruchu i głośna praca może oznaczać uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego, zębnika lub koła zamachowego. Wówczas najlepiej jest udać się do warsztatu specjalizującego się w naprawie rozruszników. Na tej stronie znajdziesz ofertę jednego z nich. Rozrusznik, nawet po awarii kilku ze wspomnianych elementów, wciąż ma szanse na drugie życie. Wystarczy go zregenerować. Pracownicy warsztatu zajmą się wymianą zużytych części, zabezpieczą je i przetestują. Opcja ta jest zdecydowanie tańsza od zakupu nowego sprzętu. W ten sposób znów będziemy mogli bez obaw ruszyć w trasę swoim samochodem.

--- Artykuł sponsorowany ---