Agnieszka Wójcikowska: marketing internetowy w lokalnym biznesie

  • 24.09.2018, 10:16
  • Agnieszka Wójcikowska
Agnieszka Wójcikowska: marketing internetowy w lokalnym biznesie
W internecie bardzo często poszukujemy informacji na temat lokalnych firm, usług, sklepów, restauracji itd. Niestety lokalni przedsiębiorcy nie doceniają potencjału drzemiącego w sieci, ignorując przydatne narzędzia e-marketingu, a tym samym tracąc szanse na dotarcie do klientów. Musisz dać klientowi szansę na znalezienie Twojej firmy! Z artykułu dowiesz się, jak działać w poszczególnych kanałach, m.in. wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, mobile.

Jeśli Twoja firma działa w obrębie danego miasta czy dzielnicy, to Twój marketing również powinien koncentrować się na tym terenie.

Różnica pomiędzy tradycyjnym a internetowym marketingiem polega na tym, że w tym pierwszym płacisz za dotarcie do zainteresowanych i niezainteresowanych odbiorców. Przewagą e-marketingu jest dotarcie jedynie do osób, które mają potrzebę skorzystania z Twoich usług. Dzięki temu jest ona bardziej efektywna ekonomicznie.

Jest wiele możliwości i narzędzi do promowania w internecie. Ich wybór zależy od branży i budżetu. Tym co jest niezbędne to oznaczenie firmy w Google Maps, profil w mediach społecznościowych oraz optymalizacja strony internetowej pod kątem użytkowników.

 

Google Maps

Google personalizuje swoje wyniki wyszukiwania w zależności od kilku czynników. Jednym z najbardziej istotnych jest lokalizacja. Marketing w lokalnych wynikach wyszukiwania musi to uwzględniać. Jeśli wyszukujesz hasło „mechanik samochodowy”, to prawdopodobnie w wynikach pojawi się lista stron i rozmaitych wizytówek serwisów znajdujących się właśnie w Twoim mieście (lub miejscu, w którym aktualnie przebywasz). I bardzo dobrze, bo skoro szukasz usług mechanika, to prawdopodobnie chcesz z nich skorzystać gdzieś w pobliżu. Nie możesz sobie pozwolić, aby klienci korzystający z wyszukiwarki nie trafiali na Twoją ofertę. Dlatego też prowadząc lokalny biznes musisz zadbać, aby Twoja strona była kojarzona przez Google z określoną miejscowością, dzielnicą lub nawet ulicą.

Przede wszystkim należy stworzyć wizytówkę w Mapach Google i uzupełnić wszystkie informacje – tytuł, opis, kategorię czy zdjęcia, pamiętając o uzupełnieniu aktualnych danych. Dzięki temu dasz Google możliwość skojarzenia strony z miejscem prowadzenia działalności, a swoim klientom na odnalezienie firmy.

 

Google AdWords

To oficjalny program reklamowy Google, za pomocą którego tworzy się płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarce. Na rynku polskim jest on monopolistą. Podstawową zaletą tego programu jest płatność za efekty. Reklamę może widzieć nawet 100 tys. osób, ale opłata pobierana jest jedynie za to, że ktoś wejdzie na Twoją stronę. Nieważne jaki masz budżet na reklamę, nie ma dolnej granicy. Możesz zainwestować nawet 300 zł w miesiącu.

AdWords daje wiele możliwości zwężania grupy odbiorcy reklam. Na przykład klientów zainteresowanych słowami kluczowymi możemy znaleźć kierując reklamę na określoną frazę, np. „manicure Lublin” – trafimy wtedy tylko do osób, które wpiszą to hasło w wyszukiwarkę. Inną możliwością jest kierowanie geograficzne – gdy kupujemy reklamę na dane słowo kluczowe, możemy zdecydować, czy będzie ona wyświetlana użytkownikom w konkretnej lokalizacji (np. Puławy). Możemy też skierować reklamę na konkretne urządzenia, decydując, że ma się ona wyświetlać np. jedynie użytkownikom telefonów komórkowych. Jest wiele możliwości zawężania grupy odbiorców (wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania i wiele innych) tak, by odpowiadali profilowi naszego klienta. Niektórzy, prowadząc działania na własną rękę, bez wiedzy i doświadczenia, dodają jedynie słowa kluczowe związane z miastem, zamiast zawęzić zakres geograficzny kampanii do tegoż.

Płatne kampanie reklamowe są bardzo efektywne. Przy odpowiednio skonfigurowanej reklamie docieramy do odbiorców naszej usługi czy produktu, a nie wszystkich. Płacimy za nią wówczas, gdy internauta odwiedzi naszą stronę internetową/profil w mediach społecznościowych. Takie działania pozwolą Twojej firmie znaleźć się na pierwszych miejscach listy wyszukanych pozycji w wyszukiwarce Google.

 

Aplikacje mobilne

Jeśli prowadzisz restaurację, warto zainteresować się aplikacjami mobilnymi, służącymi do łatwiejszego i wygodniejszego znajdowania miejsc z dobrym jedzeniem. Zaprezentuj się szerszemu gronu klientów, którzy być może nie mieli pojęcia, że Twoja restauracja ma tak dobre opinie. Oczywiście to tylko przykład jednej z branż, a podobne rozwiązania stosuje się również w innych biznesach.

Klienci często kierują się opinią innych odbiorców usług, produktów. Dzięki temu minimalizują swoje ryzyko związane z płatnością u nieznajomego usługodawcy. Zadowoleni klienci i ich opinie w internecie pozwalają na budowę zaufania.

 

Media społecznościowe

Stworzenie strony w mediach społecznościowych to absolutna podstawa – niezależnie czy masz lokalny czy globalny biznes. Serwisy społecznościowe mają ogromny potencjał w tym zakresie z kilku względów. Po pierwsze, jak sama nazwa tego kanału komunikacji wskazuje, funkcjonują w nich określone społeczności (np. lokalne). Po drugie, bardzo często korzystamy z nich za pomocą telefonów komórkowych, które towarzyszą nam także przy poszukiwaniu rekomendacji i podczas zakupów.

Tworząc atrakcyjną wizytówkę będziesz w stanie zainteresować lokalną społeczność, lecz musisz pamiętać o kilku wskazówkach. Podaj jak najwięcej informacji: adres, zdjęcia, opis, adres Twojej strony internetowej... poproś zadowolonych klientów, aby wystawili Ci pozytywną opinię na Facebooku. Staraj się odpowiadać na komentarze, zarówno pozytywne jak i negatywne. Jeśli ktoś jest wyraźnie niezadowolony – zrekompensuj mu to w jakiś oryginalny sposób. Motywuj obserwujących profilu do działania, angażuj (zobacz, znajdź, kup). Wykorzystaj potencjał Facebook Ads – zasada działania podobna jak w przypadku AdWords – zawęź reklamę do pewnego obszaru i działaj!

 

Content marketing – treści tworzone z myślą o kliencie lokalnym

Content marketing, czyli tzw. marketing treści, polega na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Tworzy się je poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Treści mogą przybierać różne formy: artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik.

Według ContentStream klient, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, korzysta z jedenastu źródeł pozwalających zdobyć informacje o produkcie. Dzięki marketingowi treści możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem poprzez informacje, których on właśnie poszukuje. Bardzo istotną korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz skojarzeń związanych z marką danego produktu. 82 proc. konsumentów po zetknięciu się z treściami content marketingowymi, bardziej pozytywnie postrzega daną firmę.

Twórz użyteczne treści dla swoich odbiorców i dystrybuuj je w sieci; pamiętaj przy tym, aby były związane z twoim stacjonarnym biznesem lub chociażby informowały o jego położeniu.

 

Dobre praktyki przy tworzeniu jednolitych treści:
- cele i architektura informacji,
- styl, ton komunikacji,
- grupa docelowa,
- zasady pisania,
- gramatyka,
- obrazy i formatowanie,
- linkowanie i cytowanie,
- dozwolone i niedozwolone treści.

 

Agnieszka Wójcikowska

 


Agnieszka Wójcikowska

– absolwentka socjologii UMCS ze specjalizacją innowacyjna gospodarka. Poznała najnowsze trendy z marketingu internetowego na studiach podyplomowych z marketingu internetowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada 8 letnie doświadczenie we współpracy z samorządami, NGO, a przede wszystkim biznesem. Prowadzi firmę o nazwie Projektor, która w ciągu ostatniego roku pomogła ponad 100 osobom rozwinąć własny biznes poprzez opracowanie biznesplanów, planów rozwoju przedsiębiorstw, wniosków o dofinansowanie.

Chcesz dowiedzieć się, jak krok po kroku zbudować skuteczną kampanie w internecie? Zapraszam do dyskusji na temat artykułu oraz kontaktu – zachęca autorka.

Agnieszka Wójcikowska

Zdjęcia (1)

Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe