Gdzie szukać szczęścia?

  • 12.12.2017, 14:25 (aktualizacja 14.12.2017 16:29)
  • Joanna Gierak
Gdzie szukać szczęścia? archiwum Andrzeja Cieplaka
Ukazała się właśnie książka, która będzie nieocenioną pomocą w tych poszukiwaniach. Nikogo zatem nie zdziwi, że „Panorama Lubelska” objęła patronatem medialnym to wydawnictwo.

Rozmowa z Andrzejem Cieplakiem, trenerem, wykładowcą akademickim, certyfikowanym coachem, mentorem i autorem książki „W drodze do szczęścia i satysfakcji. 58 wspierających myśli i przekonań”

 

Czym różni się coaching od psychoterapii?

Najkrócej mówiąc: psychoterapia próbuje leczyć pewne zaburzenia, szukając ich przyczyn w przeszłości, natomiast coaching wychodzi z dnia dzisiejszego i – bazując na celach – idzie do przodu. Większość ludzi rzadko ma czas, żeby zastanowić się nad tym, gdzie chce być za kilka lat, a nawet za kilka miesięcy. Dlatego zawsze zaczynamy od określenia celu, a pierwsze pytanie coacha na ogół brzmi: co chcesz osiągnąć i w jakiej perspektywie? Następnym krokiem jest uświadomienie sobie, czym dysponujemy – co już wiem, co potrafię, kto mnie wspiera albo czego mi brakuje. Dopiero wtedy wspólnie szukamy drogi, która pozwoli pójść dalej i osiągnąć zamierzony cel.

 

A jak coaching ma się do mentoringu?

Mentor to ktoś, kto w danej dziedzinie jest autorytetem, nauczycielem. Ma wiedzę, doświadczenie i może się nimi podzielić. Coach nie przekazuje wiedzy w takim sensie, jest przede wszystkim partnerem, który z pełną wiarą w drugiego człowieka pomaga mu dotrzeć do najgłębszych pokładów jego własnych „zasobów”, a następnie z wielu możliwych dróg wybrać najodpowiedniejszą. Innymi słowy: coach jest specjalistą od zadawania ważnych pytań, których sami sobie nie zadajemy. Dlatego musi być partnerem – bo tylko na wzajemnej szczerości i prawdzie można tu coś zbudować i dokonać naprawdę wielkich odkryć.

 

Książkę napisał mentor czy coach?

Jeden i drugi (śmiech). Moja działalność jako coacha i mentora jest w dużej mierze oparta na wiedzy psychologicznej, a jej podstawą jest rozwój wewnętrzny. W ostatnich latach odkryłem, jak ważny jest ten aspekt naszego życia. Jest takie powiedzenie: „Nic się nie zmieniło, jednak wszystko się zmieniło, bo ty się zmieniłeś”. Jeśli zmienimy swój sposób myślenia i patrzenia na świat, to okazuje się, że wszystko nagle jest inne, chociaż rzeczywistość zewnętrzna naprawdę się nie zmieniła. Książka jest zatem zbiorem krótki esejów, w których, tak jak mentor, dzielę się doświadczeniami ze swojego życia (niedawno skończyłem 60 lat). Ale oparłem ją też na moich doświadczeniach coachingowych, dlatego zawiera również wiele ćwiczeń do samodzielnego wykonania.

 

Na przykład ćwiczeń na szczęście?

Tak. Wielu ludzi, kiedy mówi: „szczęście”, myśli o chwilowym poczuciu satysfakcji, na przykład z nowego zakupu, zrealizowanego projektu czy ciekawej wycieczki, a przecież szczęście to coś znacznie więcej. Skoro mamy kolejny miesiąc ciężko pracować na np. nowy samochód, to czy ten zakup da nam więcej szczęścia, czy odwrotnie – zabierze przyjemność i radość? A może zamiast gonić za „szczęściem”, powinniśmy raczej zatrzymać się na chwilę i nacieszyć tym, co już mamy? W swojej książce opisuję pojęcie bogactwa psychicznego, które jest czymś więcej niż chwilowy stan szczęśliwego uniesienia.

Często na początku swoich szkoleń proszę, żeby ich uczestnicy pomyśleli o trzech dobrych rzeczach, które im się dziś przytrafiły, a potem wymienili się swoimi relacjami. Od razu zmienia się energia w całej grupie, a świat wygląda inaczej. Taki jest cel mojej książki: dać ludziom inspirację, podpowiedzieć, gdzie szukać tego, czego szukają i jak się zatrzymać, żeby zobaczyć to, co już znaleźli, a często tego nie zauważają lub nie doceniają.

 

Książkę można kupić za pośrednictwem strony internetowej autora: andrzej.cieplak.com/książki/

 


FRAGMENT KSIĄŻKI:
 

Czy można przesadzić i być zbyt szczęśliwym?

Co składa się na bogactwo psychiczne?

• zdrowie somatyczne i psychiczne,
• interesująca praca oraz inne formy aktywności,
• zasoby materialne wystarczające do zaspokojenia naszych potrzeb,
• serdeczne relacje z ludźmi,
• pozytywna postawa i emocje,
• zadowolenie z życia i poczucie szczęścia,
• wartości i cele życiowe,
• duchowość i poczucie sensu życia.

Jak widzimy, chwilowe poczucie szczęścia jest tylko jednym z ośmiu elementów składających się na poczucie spełnienia i wysoką jakość życia. Każdy element jest istotny i gdy go mocno zaniedbamy, to da znać o sobie. Żaden element osobno nie zapewni nam pełnego bogactwa psychicznego. Nie wystarczy ani bogactwo finansowe, ani świetna praca, ani znakomite zdrowie, ani tymczasowe zadowolenie z życia, czyli poczucie szczęścia. (...)

Jak twierdzą autorzy (Ed Diener i Robert Biwas-Diener – red.), opierając się na wielkiej liczbie różnych badań wykonanych na przestrzeni kilkudziesięciu lat, „szczęście jest procesem, a nie miejscem przeznaczenia”. „Szczęścia nie należy postrzegać jako cel, który próbujemy osiągnąć, ale jako dobry sposób podróżowania. Kluczem do bogactwa psychicznego jest zrozumienie doniosłego znaczenia samej podróży dla osiągnięcia poczucia szczęścia”.
 

ĆWICZENIE:

Wypisz 20 sposobów spędzania wolnego czasu, które w dowolnym okresie twojego życia dawały ci dużo radości. Nieważne, kiedy to było i co to było. Przywołaj uczucia radości i ekscytacji, jakie ci wtedy towarzyszyły. Na sporządzonej liście zaznacz te, które możesz zastosować i nadal mieć z tego dużą frajdę. Wybierz spośród nich trzy sposoby. Zaplanuj teraz, kiedy konkretnie w ten sposób spędzisz czas. Powiedz o tym komuś i obiecaj, że tak zrobisz – może zaproś do uczestnictwa.

Joanna Gierak

Zdjęcia (1)

Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe