czwartek, 28 marca 2024 16:13
Reklama

Festiwal widowisk pasyjnych w Lublinie

W dniach 12-15 kwietnia 2017 roku odbył się w Lublinie przegląd widowisk pasyjnych z użyciem Mappingu architektonicznego, obrazów ruchomych, animacji i filmu fabularnego. Jego kulminacją był niezwykły spektakl o tematyce mistycznej, który można było obejrzeć podczas projekcji głównej 14 kwietnia na fasadzie Bazyliki pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika, zwanej także Bazyliką Relikwii Krzyża Świętego oo. Dominikanów.
Festiwal widowisk pasyjnych w Lublinie

Autor: M. Sękowska

Przegląd widowisk pasyjnych z użyciem mappingu architektonicznego, obrazów ruchomych, animacji, filmu oraz wątków fabularnych wpisuje się w sięgającą XII wieku tradycję widowisk pasyjnych, odgrywanych do dzisiaj w wielu miejscach na świecie. – Tym, co wyróżnia festiwalowy spektakl, jest sięgnięcie po współczesne zaawansowane technologie i zastosowanie nowych środków wyrazu, adekwatnych do doświadczeń medialnych współczesnych widzów – wyjaśnia prof. Maria Sękowska z UMCS.

Producentem festiwalowego przeglądu widowisk pasyjnych jest Stowarzyszenie „Wspólne Korzenie”. Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Urzędu Miasta Lublin. Na lubelski przegląd złożyły się projekcje czterech filmów festiwalowych oraz – pozakonkursowa – filmu „Passione Christi”. Do głównego pokazu zakwalifikowały się po dwie produkcje polskie i ukraińskie. Rodzimą kinematografię reprezentowały: „Lublin 1719” (scenariusz i reżyseria: Mariusz Stryjecki) i „Ukrzyżowanie” (scenariusz i reż.: Anna Jakubus, Anita Lisowska, Ewelina Bielak i Rafał Podsobiński). Zza wschodniej granicy do Lublina przyjechały: „Tajemnica” (scenariusz i reż.: Kornii Tsoi, Olga Vovk) oraz „Passion of the Christ” (scenariusz i reż.: Roman Dzvonkovskyi).

Nagrodę festiwalowego jury otrzymał Roman Dzvonkovskyi za „Passion of the Christ”, jednak twórcy pozostałych produkcji także nie wyjechali z naszego miasta z pustymi rękami. Honorowe dyplomy uznania przyznano za elementy mappingu (otrzymali je Kornii Tsoi I Olga Vovk za „Tajemnicę”), za spójność obrazu z walorami muzycznymi (dla Mariusza Stryjeckiego I „Lublina 1719”) oraz za asocjacje tematyczne (ten dyplom odebrali twórcy “Ukrzyżowania”). Jury konkursowe przyznało również nagrody finansowe “za adekwatność tematyczną oraz zaangażowanie w pracę”.

Podczas projekcji widzowie wracający z Archidiecezjalnej Drogi Krzyżowej otrzymali szansę przeżycia niesamowitych doznań i wzruszeń, napotykając na filmowe odniesienia do Męki Pańskiej. Miejmy nadzieję, że to wspaniałe widowisko wpisze się w tradycję związaną z przeżywaniem i refleksją mistycznych treści Triduum Paschalnego – deklaruje prof. Sękowska.



Podziel się
Oceń

Komentarze