Poznać cukrzycę – hipoglikemia

  • 21.11.2018, 08:15
Poznać cukrzycę – hipoglikemia pixabay.com
Podczas przyjmowania insuliny lub leków hipoglikenizujących (przeciwcukrzycowych) przez osobę chorą na cukrzycę może pojawić się tzw. hipoglikemia.

Hipoglikemia to zbyt niskie stężenie glukozy we krwi. Pojawia się zwykle, gdy wynosi mniej niż 3,9 mmol/l (70 mg/dl). Wywołują ją najczęściej:

- zbyt duża dawka leków

- zbyt duża lub nieprawidłowo rozłożona dawka insuliny, nieprawidłowe miejsce wstrzyknięcia, zbyt duża przerwa między podaniem a spożytym posiłkiem;

- ominięcie posiłku lub zbyt mały posiłek;

- za duży i nagły wysiłek fizyczny;

- spożycie alkoholu lub zażycie narkotyków.

Lekkie niedocukrzenie może objawiać się: bólem głowy, drżeniem rąk, nadmiernym poceniem, trudnościami w koncentracji, zmiennym nastrojem, zawrotami głowy, zaburzeniami widzenia, sennością i napadami głodu.

Ciężkie niedocukrzenie natomiast może prowadzić do utraty przytomności, drgawek, śpiączki i stanu zagrożenia życia.

Może się zdarzyć, że pacjent nie odczuwa wczesnych objawów hipoglikemii. Z tej racji niezmiernie ważny jest pomiar stężenia glukozy. Osoba z cukrzycą, aby przeciwdziałać ciężkiej hipoglikemii powinna mieć zawsze ze sobą glukozę.

Osobie nieprzytomnej nie wolno podawać nic do picia ani jedzenia.

Należy wezwać karetkę!

Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe